Black Friday kan vara en fluga

ÖVERALLT. Black Friday är störst inom elektronikhandeln och på nätet, men konceptet syns också i gatubilden hos mindre butiker, säger Tuula Loikkanen på Handelns förbund. Bild: Cata Portin

Black Friday växer i Finland. Men det är inte alls sagt att säljkampanjen är här för att stanna, säger Tuula Loikkanen på Handelns förbund.

I USA rivstartar julhandeln med Black Friday den tredje fredagen i november, dagen efter Thanksgiving. På vissa håll inleds rea-jippot redan på efternatten och varje år skadas flera personer i tumultet som uppstår när dörrarna öppnas.

Under de senaste åren har flera finländska företag hakat på den amerikanska trenden och lockar med specialerbjudanden nu på fredag. Till exempel hemelektronikaffären Gigantti satsade stort på Black Friday i fjol och satte alla tiders säljrekord. Besökarantalet var fyra gånger högre än normalt och kunderna handlade för sammanlagt över 10 miljoner euro, vilket är dubbelt så mycket som kedjans tidigare rekord. Även nätbokhandeln AdLibris rapporterar om en fyrfaldig försäljning under Black Friday i fjol, då affären satte upp kampanjen för första gången.

– Traditionellt är det just elektronikaffärerna och nätbutikerna som satsar stort på Black Friday, men här i Finland syns kampanjen hos alla slags affärer samt i varuhus och köpcentrum, säger Tuula Loikkanen, intressebevakningsdirektör på Handelns förbund.

Förbundet har för första gången i år gjort en undersökning om hur finländarna förhåller sig till Black Friday. Resultaten presenteras på torsdag.

Black Friday är alltså ett rätt betydande fenomen enligt er, eftersom det redan undersöks?

– Det har åtminstone vuxit under de senaste åren. Därmed är det inte sagt att Black Friday är här för att stanna. Till exempel i Storbritannien blev Black Friday stort för några år sedan men nu har kampanjen tappat sitt värde. Det beror antagligen på att britterna inte firar Thanksgiving. När kopplingen till familjehögtiden saknas uppfattar många brittiska konsumenter Black Friday som enbart ett marknadsföringsevenemang.

I Finland har man också diskuterat lagligheten i användandet av namnet Black Friday, som faktiskt är patenterat av den tidigare rallystjärnan och numera affärsmannen Marcus Grönholm via hans företag MG Properties. Grönholm patenterade varumärket för några år sedan då han och frun Teresa Grönholm började ordna Black Friday-evenemang på köpcentret Strand i Ingå.

Enligt Loikkanen är det ändå i praktiken omöjligt att förbjuda andra företag att ordna Black Friday-kampanjer.

– Ärendet har inte behandlats av någon högre rättsinstans så det finns inget prejudikat. Därför kan jag bara uttala mig väldigt allmängiltigt. Men tumregeln brukar vara att man inte kan ha ensamrätt på traditionella benämningar som fars dag, påsk eller liknande. Jag gissar att Black Friday faller inom samma ramar.

Mot en renare värld, ett flyttlass åt gången – ”Alla våra 150 röda bilar kör fossilfritt”

Mer läsning