Biljettförsäljningen på närtågen slutar i dag – men konduktörerna fortsätter betjäna passagerarna

Ändrad arbetsbild. Konduktör Jarkko Karlsson tycker om att betjäna kunder. Från och med i dag får han inte längre sälja biljetter, men fortsätter att se till att passagerarna har det bra på tågen.Bild: Oskar Rönnberg

Däremot har kring hundra konduktörer i Stockholm sagts upp på grund av arbetsbrist, och ännu fler väntar på besked.

Jag möter konduktör Jarkko Karlsson, 29, på järnvägsstationen i Helsingfors strax innan hans sista arbetspass som innehåller biljettförsäljning på närtågen ska börja. Han är på gott humör och utstrålar en glädje över att få jobba på tåg.

– Dagarna går mycket snabbt, då man inte räknar timmar utan sekunder, då man jobbar och byter från tåg till tåg, säger Karlsson.

I dag ändras konduktörernas arbetsbild i och med att de inte längre kommer att sälja biljetter ombord på tågen. Visst är det lite vemodigt för Karlsson:

– Jag och resten av personalen gillar att sälja biljetter. Vi hade önskat att man i stället skulle utvidga konduktörernas försäljningsuppgifter, så att vi exempelvis kunde fylla på pengar på kundernas resekort.

VR:s närtrafikchef Teemu Sipilä säger att förändringen bottnar i att Helsingforsregionens trafik (HRT) år 2014 meddelade att de kommer att avsluta försäljningen av biljetter ombord på närtågen.

– Vi måste fundera på vad som är enklast för våra kunder, och då beslöt vi att biljettförsäljningen inte heller fortsätter på närtågen utanför HRT-områdets gränser.

Vår uppgift är att se till att det är bra att vara på tågen

På HRT säger man i ett pressmeddelande att reformen är ett steg i HRT:s sätt att anpassa sig till den stundande konkurrensutsättningen av persontrafiken.

Då beskedet kom blev konduktörerna rädda för att förlora sina jobb, och bestämde sig då för att i stället satsa på att utveckla sina arbetsuppgifter. De grundade också Facebookgruppen "Minä haluan junaani konduktöörin" (sve. Jag vill ha en konduktör i mitt tåg).

– Tack vare publiciteten den gav påverkade vi beslutsfattarna och ingen konduktör har blivit uppsagd, säger Karlsson.

I själva verket rekryterar VR nya konduktörer för tillfället.

Finns till för passagerarna

Biljettkontrollen kommer att vara den för passagerarna mest synliga delen av konduktörernas arbete. Däremot är det endast HRT:s biljettkontrollanter som får skriva ut böter.

– Vår uppgift är att se till att det är bra att vara på tågen, säger Karlsson.

Karlsson och hans kolleger har hunnit åka med fem-sex tågturer under en 8–11 timmar lång arbetsdag. Från och med i dag hoppar de mellan ännu fler tåg, som mest upp till tjugo tåg.

– Vi kommer att jobba i par och vara 10–20 minuter på ett tåg, för att sedan byta till ett annat, säger Karlsson. Kvällar och nätter utgör ett undantag, då konduktörerna är närvarande på alla tåg.

Då konduktörerna stiger på ett tåg går de först igenom det och se till att allt är i sin ordning, och lagar vid behov mindre fel. Till konduktörens arbete hör även att hjälpa passagerarna, till exempel att svara på deras frågor och hjälpa funktionsnedsatta personer på stationerna. De övervakar den allmänna ordningen och assisterar lokföraren vid till exempel servicekörningar.

En äldre fru sa en gång till mig att hon aldrig åker i en vagn utan konduktör

Karlsson säger att konduktörerna dagligen får respons av förargade passagerare om förändringen. Han berättar mycket om den tacksamhet passagerarna visar konduktörerna, både då det gäller biljettförsäljning och att bara finnas närvarande.

– En äldre fru sa en gång till mig att hon aldrig åker i en vagn utan konduktör.

Är ni rädda för era jobb?

– Då jag började för åtta år sedan sades det att man har ett jobb ända tills pensioneringen, att våra jobb inte går att utlokalisera. I dag vet vi inte vad som händer efter år 2021, då passagerartrafiken konkurrensutsätts.

Besvikna konduktörer i Stockholm

I Stockholm slutade biljettförsäljningen ombord på lokaltåg och spårvagnar i juni 2016. På Tvärbanan och Nockebybanan sades konduktörerna upp på grund av arbetsbrist, medan resten fortfarande väntar på besked.

– De uppsagda har erbjudits möjlighet att utbilda sig till buss- eller spårvagnsförare, men bara ett fåtal har gått vidare, säger Lina Yafi, spårvagnsförare som tidigare jobbat som konduktör i Stockholm.

Alla passagerare har ännu ett år efter förändringen inte lärt sig lösa ut sin biljett, eftersom Storstockholms lokaltrafik, enligt Yafi, gått ut med bristfällig och delvis motstridig information.

Till skillnad från Helsingforsregionens trafik är förarna nu enda personalen ombord på en del av tågen.

– Passagerarna har överlag varit väldigt negativa till beslutet då konduktörerna varit ett uppskattat inslag som både hjälpt med service och gett en trygghet ombord. Det har också blivit mer nedskräpning i vagnarna, säger Yafi.

Sparåtgärder sägs vara bakom beslutet att ta bort konduktörerna från lokaltågen:

– Vi som arbetar i trafiken ser ändå att det har blivit lättare att fuskåka, säger spårvagnsförarna Andreas Nyman och Sebastian Sandström.

– Vi tycker det är bekymmersamt att ombordpersonal allt oftare tas bort för att spara lönekostnader. Det ger en otrevligare stämning ombord på tågen.

Då man vet att man vid behov kan köpa biljetten ombord på tåget behöver man inte bekymra sig om man får bråttom

Passagerare inte oroliga

På söndag förmiddag är det svårt att hitta någon som köper sin biljett av konduktören på tåget i Helsingfors. De personer HBL pratar med köper biljetten av konduktören endast i nödfall.

– Senast köpte jag biljetten av konduktören för 2–3 månader sedan, då jag inte hade tillräckligt med värde på mitt HRT-kort, säger Maria Coogan, 50.

Hon undrar varför konduktörerna inte kan fortsätta sälja biljetter, om de ändå ska fortsätta gå i tågen.

– Det vore ju säkert trevligare för dem också att inte bara gå runt i tågen, funderar hon.

Eila, pensionär, använder också HRT:s resekort då hon reser i huvudstadsregionen. I fjärrtågen köper hon kanske en gång om året sin biljett av konduktören. Så gör hon om hon inte på förhand vet exakt när hon ska åka. Hon tänker köpa en bunt nya engångsbiljetterna i förväg, för att användas när hon får gäster.

Rickard Persson och Abu Sajana sitter i P-tåget på väg till flygplatsen. De ska åka hem till Göteborg, och har köpt sina tågbiljetter med HRT:s mobilapp.

– Då vi kom fick vi hjälp med att köpa biljetter i biljettautomaten i terminalen. På tåget hörde vi sedan högtalarutropet om att biljettförsäljningen slutar ombord på tågen den 19 juni.

För hemresan förberedde de sig med att söka fram biljettappen, som Persson antog fanns. Han är dock lite besviken över att HRT:s ruttplanerare inte finns som app.

På väg tillbaka mot Helsingfors centrum träffar jag på fyra unga flickor från Joensuu, som får sina biljetter mot en hög mynt av konduktören. De säger att alternativet skulle ha varit att köpa från en biljettautomat på stationen, men någon sådan hittade de inte.

– Då man vet att man vid behov kan köpa biljetten ombord på tåget behöver man inte bekymra sig om man får bråttom, säger de.

”Nu sover jag gott, äntligen!”

Angelina fick dålig sömn men rogivande växter hjälpte henne. "Min livskvalitet är mycket bättre nu" säger hon. 20.9.2018 - 13.33