Biljardbordet som arena i världen

Småfifflare. Paul Newman är en biljardhaj som vill bli den bästa spelaren i landet.Bild: Yle

Paul Newman är den briljante men odisciplinerade Fast Eddie Felson i Robert Rossens superba biljarddramat Fifflaren där spelarenan förvandlas till ett mikrokosmos.

Bio Klassiker: Fifflaren sänds i Yle Teema söndag kl. 18.00.

Det är klar att man kan klassificera Robert Rossens Fifflaren The Hustler, USA 1961), eller Storstadens hajar som den hette hos oss, som en av de verkligt stora och briljanta spelfilmerna, närmare bestämt om biljard. Men tonvikten ligger ändå på karaktärer, på karaktärsegenskaper eller bristen på sådana. Lika mycket gäller det självförverkligande som hybris.

Den introducerar Paul Newman som det unga biljardgeniet "Fast Eddie" Felson som till en början håvar in smärre vinster i små biljardhallar genom vadslagning och genom att göra sken av att vara sämre än han är. Samtidigt är "Fast Eddie" anfäktad av framgångsmyten och segraridealet. Han stora dröm är att få möta den ryktbare Minnesota Fats (Jackie Gleason).

Eddie må vara en potentiell vinnare men han också en förlorare i avsaknad av rätta karaktärsegenskaper. Sarah (Piper Laurie) är den vingklippta och emotionellt labila kvinnan som försöker vädja till Eddies förnuft och utgör på sätt och vis samvetets röst. Det är ett rörande möte mellan två trasiga själar.Men även George C. Scott dyker upp som hänsynslös och kalkylerade manager som hävdar att "hyggliga killar alltid slutar sist".

Rossens bländande svartvita Cinemascopefilm, fotograferad av Eugen Schüfftan, är rytmiskt och visuellt ett mästerverk. I biljardpartierna struktureras klippningen nästan musikaliskt efter bollarnas krockar mot varandra och mot vallarna. Det skarpa ljudet av biljardköns stöt på bollarna och det dova "klonket" integreras rytmiskt i helheten. Biljardbordet blir arenan i världen. I den rökiga och nattliga salongen avslöjas människan i hennes vanmakt som kaos och gåta.

Filmen lämnar Fast Eddie som en kung utan kungadöme efter att han frivilligt spolierat sin framtida karriär. Men intressant nog gjorde Martin Scorsese uppföljaren Stora sedlar (1986) där Newman som Fast Eddie dök upp 25 år senare och får en lovande lärling i Tom Cruise, en yngre kopia av honom själv. Den var intelligent och välkonstruerad utan att ändå helt nå upp till originalets intensitet.

Hans Sundström Reporter, filmkritiker

”Nu sover jag gott, äntligen!”

Angelina fick dålig sömn men rogivande växter hjälpte henne. "Min livskvalitet är mycket bättre nu" säger hon. 20.9.2018 - 13.33