Bilismens framtid är elektrisk

Är batteriet miljövänligt? Nej, men miljövänligare än bensin- och dieseldrift.

Benny Ginman (HBL 22.7) tar fram några synpunkter angående elbilar som jag bemöter.

Elbilarnas akilleshäl är fortfarande batteriet och dess lagringskapacitet. Har själv en bil med ett 28 kWh batteri vars energimängd motsvarar cirka 3,3 liter bensin. Sommartider kommer jag dryga 200 km (klimatanläggningen 23 grader, medelhastighet cirka 80 km/h) och i vintras då det var 20 minusgrader (klimatanläggningen 18 plusgrader, medelhastighet 80 km/h) knappt 100 km innan det var dags att uppsöka en laddare ...

Ginman tar upp kobolt och litium, rara metaller båda två. Kobolt utvinns tillika med nickel eller koppar, som exempel kan vi ta Terrafame här hos oss. Kongos problem är välkänt och tyvärr är den enda lösningen att de vinster som nu försvinner till utländska konton och korruption bör komma till lokalsamhällets väl så att barn och unga inte behöver bryta sig in på gruvområden. Tesla meddelade i fjol att företaget övergår till kobolt fria batterier.

Litium utvinns bland annat i Australien, jag räknar med att man utvinner metallen på ett hållbart sätt. Inga barnarbetare och att man även tar miljöhänsyn. Litium fås också från vatten och då sker det genom avdunstning.

Gruvbrytning kommer att ske oberoende av om det finns elbilar eller inte, men efter att genomsnittsbilen har förbrukat 12 500 kg bränsle som omvandlats till drivkraft, värme och luftföroreningar så kan genomsnittselbilens 500 kg batteri återvinnas till 90 procent, 50 kg kan således inte återvinnas ...

Ginman undrar också varifrån vi ska få tillräckligt med el? Jag hänvisar till Nestes pressmeddelande (11.6): "Nestes och Ilmatars långsiktiga (vindel) avtal med en helhetskapacitet på cirka 200 GWh/år motsvarar cirka 17 procent av Borgå raffinaderiets totala elkonsumtion. Ilmatars vindelleveranser beräknas starta i början av 2025" (min översättning).

En GWh är 1 000 000 kWh. Medelbilisten kör i snitt 50 km per dag, om förbrukningen är 20 kWh per 100 km blir det 3 650 kWh/år. Enbart att stänga Sköldvik håller över 300 000 elbilar i trafik i ett år.

Sedan har vi det nya otyget att huvudleder är belysta "dygnet runt". En lampa på 250 W per 50 meter som lyser i snitt tio timmar per dygn betyder att för varje kilometer belyst vägsträcka kan ge el åt fem elbilar som kör 50 km/dag.

Att jämföra mobiltelefonens batteri med elbilens batteri är inte riktigt relevant.

Elbilen har ett så kallat BMS-system (Battery Management System) som förhindrar överladdning, djup urladdning och överhettning som degraderar batteriet. Är batteriet miljövänligt? Nej, men miljövänligare än bensin- och dieseldrift.

Bilismens framtid är elektrisk.

Kurt Lindholm, Karis

Beställ Veckans kulturplock!

Ett plock från Kulturen varje fredag i din e-post.

Finland behöver Östersjön – vi kan och ska ännu rädda den

Mer läsning