Bilen är den tredje byxfickan

Bild: Flickr - Wes Gill

En bättre utnyttjad bilpark gör lika mycket för samhällsekonomin som den nya digitala bilbusinessen.

Det sägs vara en megatrend att vårt intresse för att äga våra bilar avtar. Det finns bilar i 74 procent av de finländska hushållen, men siffran har under de senaste fyra åren inte längre ökat. "Privatbilismen" har ända sedan den tidiga miljörörelsen nästan dogmatiskt varit en bov och lärt oss etiken att åka kollektivt om vi bara kan.

Samtidigt som Finland vill minska trafikutsläppen kraftigt till 2030 odlar vi också helt motsatta ideal – att med hjälp av mobiltelefonen som trollspö röra oss smidigt och digitalt, oberoende av tidtabeller. Så våra privata bilinvesteringar kan minska, fast åkningen med en person i bilen inte framöver gör det.

Helsingin Sanomat (HS 27.2) visar på en uppsjö av företag i genren. Man hittar digitalt deras närmaste lediga bil, snabbhyr den, betalar, låser upp med en digital app – och kör. Kommunikationsminister Anne Berners (C) trafikreform rör sig kring den här nya ekonomin.

De största vinsterna för samhällsekonomi och miljöbalans finns sannolikt inte i minutvinsterna kring digilånta bilar. Mycket mera finns förmodligen att hämta om privatbilarna inte blir vår riksförmögenhet som står parkerad i tusende garage 95 procent av tiden.

HS-jämförelsens mest ekonomiskt attraktiva tjänst var att hyra bil av någon i grannskapet som inte för stunden behöver den. Ville man få fram en bättre utnyttjad bilpark, kunde man ha lägre skatt för bilar som ägs kollektivt av bilpooler – ett koncept också på landet utanför cityglittret.

Det nyliberalas fokus är att skapa mer ekonomisk tillväxt och nya företag, inte att optimera och spara resurser. Att minska antalet bilar på våra slitna landsvägar tycks inte vara en samhällsekonomisk option.

Sedan har bilen också förblivit vår privata sfär; handskfacket är en andra handväska, en tredje byxficka. Det är lika intimt att hyra grannens bil för en dag som att hyra hans byxor.

Jan-Erik Andelin HBL:s Nordenkorrespondent i Stockholm

Trädgårdsstaden har kvar sin charm

På 1950-talet gjorde den moderna trädgårdsstaden Hagalund finländsk stadsplanering världsberömd. I dag är det både gammalt och nytt boende som får bostadsköpare att vända sina blickar hitåt. 3.9.2019 - 09.17

Mer läsning