Bilen alla hade råd med

Den är en av världens allra mest sålda bilmodeller. Och den revolutionerade hela fordonsindustrin. Nu fyller Ford Model T 110 år – ikonen som är mer känd som T-Ford.

Pålitlig, lättskött och robust. Stark som en oxe kunde den raskt ta sig fram på de obefintliga vägarna. En sådan bil ville folk köpa.

– Model T var lagom stor och kunde frakta fem personer. Den var enkel, smart konstruerad och byggd av bra material. Dessutom hade den ett vettigt pris, säger Göran Flank, styrelsemedlem i Svenska T-Fordklubben.

Henry Fords företag hade grundats år 1903 och redan tillverkat flera framgångsrika modeller. T-Forden var nästa steg i utvecklingen. Den blev färdig under hösten år 1908 och hade en vridstark radfyra på 2,9 liter, som kunde ge 20 hästkrafter.

– Bilen vägde lite och hade ett flexibelt chassi. Planetväxellådan var nästan en halvautomat där växlarna sömlöst slirades i. Annars var det vanligt med osynkade växellådor som skrapade och rasslade, fortsätter Göran.

T-Forden tillverkades I en mängd olika utföranden. Här syns en Runabout, 1914. Bild: TT/Generalagenten Gjestvangs

Så långt allt väl. Men när modellen lanserades i USA lades snabbt tusentals förhandsbeställningar. Hur skulle man kunna möta den stora efterfrågan? På den tiden byggdes bilarna för hand och under den första månaden klarade Henry Fords fabrik bara av att sätta ihop elva ekipage.

– Lösningen blev det löpande bandet, som infördes år 1914. Det hade redan använts av Oldsmobile, men Ford fick snurr på principen. Dessutom byggdes bilarna av delar som hade snäva toleranser, mycket tack vare svensken Carl Edvard Johansson. Genom hans kombinationsmåttsats med passbitar fick Ford och bilindustrin en gemensam och noggrann mätstandard för ett helt tillverkningsförlopp, berättar Göran Flank.

Och nog fick Ford fart på produktionen. Från att en T-Ford hade tagit 12,5 timmar att sätta ihop kunde den 1914 tillverkas på bara en och en halv. Och dessutom av färre anställda.

Plötsligt kunde en bil byggas till ett pris som vanligt folk hade råd med. En revolution! När T-Forden – efter 15 miljoner sålda exemplar – slutade tillverkas år 1927 kostade den bara en tredjedel mot vad den hade gjort från början.

Vid det laget hade de flesta stora biltillverkare ett löpande band. Precis som de fortfarande har.

Under arbetsveckan kapades bakdelen och ersattes med ett flak. På helgen monterades den bakre karossdelen tillbaka och familjen kunde skjutsas igen. Bild: TT/Amerikanska Motor Importen

AMI tog chassier från Ford-fabriken i Danmark och byggde egna svenska karosser efter kundernas önskemål. Det blev ofta bruksfordon. Bild: TT/Amerikanska Motor Importen

T-Forden kallades även "The Universal car", Universalvagnen. Den användes i alla möjliga sammanhang och kunde även gå som buss och lastfordon. Bild: TT/Amerikanska Motor Importen

En T-Ford från 1912 rullar vid modellens 100-årsjubileum i Richmond i Indiana, USA, år 2008. Bild: TT/AP/SKIP PETERSON

Hur du hittar det bästa lånet för dig

Den som någonsin har tecknat ett lån är förmodligen plågsamt medveten om hur svårt det kan tyckas vara att hitta rätt lån. Vad är det då som avgör om ett lån är bra eller inte? 17.9.2018 - 00.00