"Bilden av entreprenörskap blir lätt fel"

Hajpen kring uppstartsföretag har gjort att många tror att det är väldigt lätt att bli entreprenör. Det säger Dmitri Sarle, eldsjäl bakom konferensen Arctic15. – Äkta entreprenörskap håller på att gå förlorat, säger han.

Trots att Arctic15, en konferens för uppstartsföretag och investerare, nu hålls för sjunde året är evenemanget rätt anonymt jämfört med Slush som riktar sig till samma målgrupp. Arctic15 är också betydligt mindre – ungefär 1500 personer har samlats i Kabelfabriken på konferensen som avslutas i morgon.

Deltagarantalet är lagom, anser arrangörerna.

– Målet är ett lounge-liknande evenemang där tröskeln att ta kontakt med andra ska vara låg, säger Dmitri Sarle, vd för företaget Arctic Startup som arrangerar konferensen.

I stället för storlek vill Sarle och hans team fokusera på resultat – till Arctic15 ska deltagarna komma för att jobba. Därför har nätverkande en central plats på konferensen.

Sarle, som i flera år följt med uppstartsvärlden på nära håll, gläder sig över entreprenörskapets ökade popularitet men märker också tråkiga tendenser.

– Många unga har fått en bild av att det är väldigt lätt att bli företagare, att det räcker med en idé och några kompisar och så börjar pengarna rulla in från investerarna. Den här attityden gör att riktigt entreprenörskap håller på att gå förlorat.

Sarle jämför med Applegrundaren Steve Jobs vars mål var att bygga världens största företag och slå ut IBM.

– I dag är många entreprenörers största ambition att så snabbt som möjligt sälja sitt företag. De drömmer inte om att skapa något stort och revolutionerande eller en helt ny industri, säger han.

Sarle får i viss mån medhåll av Rasmus Roiha, vd för de finländska mjukvaruutvecklarnas organisation. Han ser företagandets höjda status som någonting positivt, men undrar samtidigt om vi är på väg ner i det andra diket, där alltför många vill bli företagare.

– Det här är en sport som inte passar riktigt alla. Framgångshistorierna får publicitet, men inte alla misslyckanden. Det här skapar lätt felaktiga förväntningar.

Från anställd till entreprenör

Anna-Maria Henell är en av deltagarna i Arctic15. Hon jobbade på Nokia i 20 år och var en av de sista som lämnade Microsoft efter att företaget köpt upp Nokias mobilverksamhet och sedan lagt ner den. Hennes företag, Disior Bonelogic, som grundades i fjol, är ett utmärkt exempel på hur specialkunnande från en bransch flyttat över till en annan. Disior Bonelogic utvecklar applikationer för läkning av benbrott, som brutna vrister, handleder och käkben. En tredimensionell datortomografibild tas av patienten och med hjälp av algoritmer går det att simulera och räkna ut till exempel hur ett implantat i käkbenet belastas när personen tuggar. Bedömningar som läkarna tidigare gjort manuellt görs här på matematisk väg.

– Ursprunget till beräkningsmetoden härstammar från Nokias mobilutveckling, men vi har utvecklat den till ett helt annat användningsområde, säger Henell.

Metoden är i testanvändning på Tölö sjukhus, Mejlans och i Uleåborg sedan förra sommaren. Nu ska företaget bygga upp trovärdighet och försöka få synlighet, och nästa år börjar kommersialiseringen.

Henell säger att steget var stort att gå från anställd till företagare.

– Det är två skilda världar, livet som entreprenör är mer som en berg- och dalbana.

Maten i centrum

För Sebastian Kindstedt och företaget Epic kommer teknologin i andra hand – på första plats kommer maten. Epics affärsidé är att på beställning tillverka och leverera matportioner – ungefär 200 per dag körs ut i Helsingfors och Esbo från köket i Hagalund. Största delen går som jobbluncher till företag.

– Vi försöker göra hälsosamma måltider med en modern twist, säger Kindstedt.

Idén till företaget föddes när grundarna tidigare jobbade mycket kvällstid och då var hänvisade mest till pizza och kebab. Företaget grundades 2014 och har i dag 14 anställda.

Också hos Epic spelar tekniken en viss roll. Förutom att beställningarna görs via nätet har företaget teknologi för att koppla ihop olika kunders leveranser och på så sätt optimera transporterna. På Arctic15 är Epic för att få synlighet och söka finansiering.

I övrigt är finansteknologi en populär inriktning bland konferensdeltagarna. Detsamma gäller virtuell verklighet, artificiell intelligens och chatbot- eller dialogrobotteknologi, det vill säga datorprogram som kan föra dialog med människor.

1500 deltagare

Arctic15 hålls i Kabelfabriken 3–5 maj. Evenemanget samlar cirka 1500 personer – 450 företag och 300 investerare.

Evenemanget har fått sitt namn från att det ursprungligen handlade om en pitching-tävling där de 15 bästa uppstartsföretagen vaskades fram. Nu är konceptet ett annat men namnet hänger med.

Deltagarna kommer i huvudsak från Norden och Baltikum, men också från många andra länder.

Plast- och luktfria målfärger av förnyelsebara naturoljor

För fempersonersfamiljen i Malax var valet av Uulas färger enkelt. Inhemska, naturenliga, luktfria, utsläppsfria samt utmärkt service och personal är det som ligger överst. Att färgerna är enkla att stryka på och färgvärlden varm, vacker och harmonisk bidrar till helheten. 4.12.2018 - 09.08