Bilbatterifabriken i Nystad nästa fas för Valmet – miljardomsättning väntas nästa år

Tills vidare är endast den första produktionslinjen av fyra i gång i Valmet Automotives nya batterifabrik i Nystad. Linjen är cirka 100 meter lång. Produktionen kunde inte pågå medan pressen bekantade sig med linjen. Bild: Jean Lindén/SPT

Om några år ska batteritillverkningen vara lika betydande som biltillverkningen, säger Valmet Automotive. På tisdagen invigdes den nya batterifabriken för 120 miljoner euro i Nystad, under samma tak som bilproduktionen.

Valmet Automotives bilbatterifabrik i Nystad, som invigdes på tisdagen, har redan avtal med två kunder. Vilka de är kan vd:n Olaf Bongwald inte avslöja.

Men eftersom batterifabriken ligger vägg i vägg med Valmet Automotives bilfabrik, där man tillverkar hybridbilar för Mercedes, kan man anta att den tyska biltillverkaren är en av kunderna.

Olaf Bongwald, vd för Valmet Automotive, säger att bolagets batteritillverkning om några år kommer att ha lika stor omsättning som biltillverkningen. Bild: Jean Lindén/SPT

Batterifabrikens första produktionslinje har redan varit i gång i ett par veckor. Där tillverkas batterier till laddhybrider.

–  Så mycket kan jag säga att de batterier vi tillverkar där inte är till de bilmodeller vi nu tillverkar i bilfabriken, säger Bongwald.

Men han tillägger:

–  I en perfekt värld används alla batterier som vi tillverkar i bilfabriken i vår bilproduktion i Nystad.

Full kapacitet om tre år

Kring 200 personer har redan anställts till batterifabriken. När fabriken är i full gång om tre år, med fyra produktionslinjer, kommer den att sysselsätta cirka 500 personer.

Då ska fabriken spotta ut en halv miljon batterimoduler eller hela batterier per år.

I kombination med bolagets batterifabrik i Salo, som startade 2019, och en kommande fabrik i Tyskland är planen att batteriavdelningen år 2027 står för en lika stor del av Valmet Automotives omsättning som biltillverkningen.

Den första produktionslinjen vid Valmet Automotives batterifabrik har 28 robotar. Bild: Jean Lindén/SPT

Batterisidan, med namnet EV Systems, har redan nu ökat sin omsättning enormt. För tre år sedan var omsättningen kring 1 miljon euro. Nästa år förväntas den vara kring 1 miljard.

–  Som vi ser det öppnar vi batterifabriken i exakt rätt ögonblick med tanke på marknaden, säger Jyrki Nurmi, chef för EV Systems.

Jyrki Nurmi, chef för Valmet Automotives batteriavdelning EV Systems, säger att batteriproduktionen startar i ett perfekt marknadsläge. Bild: Jean Lindén/SPT

Fabriken har byggts på bara 10 månader. Nurmi säger att erfarenheterna från Salofabriken har bidragit till att man kunnat agera så rappt.

Halvledarna en flaskhals

Nästa år kommer bilfabriken i Nystad att även börja tillverka den renodlade elbilen Lightyear One.

Valmet Automotive kan som sagt inte avslöja för vem man nu ska tillverka batterier, men det är klart att batterifabriken också ska tillverka batterier till renodlade elbilar.

Jyrki Nurmi säger att Valmet Automotive inom det kommande halvåret nog kommer att kunna berätta mer om nya kontrakt.

Bilfabriken i Nystad har över 3 000 anställda och har kapacitet att tillverka klart över 100 000 bilar per år. Rekordet sattes för två år sedan, då man tillverkade 114 000 bilar.

I år var tanken att producera drygt 100 000 bilar, men man kommer att landa under den siffran, säger vd:n Bongwald.

Mercedesbilar tillverkade vid Valmet Automotive i Nystad väntar på att levereras. Bild: Jean Lindén/SPT

–  Det har att göra med bristen på halvledare i världen. Problemen kommer nog att fortsätta in på nästa års sida.

Den globala frakten har även haft problem med att sköta leveranserna under coronatiden. Valmet Automotives biltillverkning har, i likhet med andra biltillverkare, ibland stått stilla. Olaf Bongwald säger att det handlar om cirka 30 uteblivna produktionsdagar i år.

Batterifabriken i Nystad är så ny att den ännu inte hunnit smaka på de problemen, men bolagets batteritillverkning i Salo har nog drabbats av bristen på halvledare, säger Jyrki Nurmi.

Battericeller från Vasa?

Batterifabriken i Nystad kommer inte att tillverka sina batterier hela vägen från ax till limpa. Den första komponenten - battericellerna – köper man in. Sedan plockar man ihop skräddarsydda batterier för kundens bilmodeller.

Valmet Automotive har också möjlighet till testning och produktutveckling, och i fabriken i Salo tillverkar man redan nu egna batterier som kan användas av en mängd stora fordon.

Det här batteriet, till en laddhybridbil, är ett av de första som tillverkats vid den nya fabriken i Nystad. Det väger cirka 290 kilogram och innehåller kring 200 battericeller. Bild: Jean Lindén/SPT

På frågan om hur Valmet Automotive garanterar att metallerna som behövs i batterierna produceras under schyssta förhållanden svarar vd:n Bongwald att det varierar beroende på produkten.

När det gäller bolagets egna batterier, som kan användas av vilken kund som helst, kräver bolaget att kunderna följer Valmet Automotives uppförandekod.

Men när det gäller bilbatterier som man tillverkar för en viss biltillverkare är det kunden som bestämmer vilka battericeller som Valmet Automotive använder, och då är det biltillverkarens ansvar att hålla koll på underleverantörerna.

Valmet Automotive avslöjar inte detaljer, men konstaterar att de nu använder bränsleceller från en mängd leverantörer, bland annat i Asien. Om och när norska Freyr startar sin battericellsproduktion i Vasa kan Bongwald mycket väl tänka sig att fabriken i Nystad börjar använda Freyrs celler.

–  Det blir mindre utsläpp om battericellsproduktionen finns nära, säger Olaf Bongwald.

Beställ Veckans kulturplock!

Ett plock från Kulturen varje fredag i din e-post.

Finland behöver Östersjön – vi kan och ska ännu rädda den

Mer läsning