Bilar kan begränsas i städer – 2030-talets trafikplan ska överleva minst tre regeringar

Vägnät, järnvägar, båttrafik, flygtrafik och digital trafik ska sammanfogas till en enda tolvårig plan. Foto: SPT Bild: Vesa Moilanen

Trafikplanerare och en parlamentarisk arbetsgrupp jobbar på målsättningarna för en tolvårig trafikplan som ska överleva flera regeringar.

Finlands första tolvåriga trafikplan lägger upp långsiktiga riktlinjer för trafikpolitiken.

– Alla är överens om att det behövs en långsiktig gemensam syn. Trafikpolitiken saknar förutsägbarhet, sade kommunikationsminister Timo Harakka (SDP) i Helsingfors på fredagen.

Eftersom trafikpolitiken aldrig tidigare har planerats på så lång sikt finns en hel del öppna frågor. I det här skedet gäller det framför allt att hitta målsättningar. Arbetet styrs av en parlamentarisk arbetsgrupp som ska göra upp en plan som lever längre än de vanligen fyraåriga regeringsperioderna.

– Vi lär oss fortfarande eftersom det är första gången den här sortens plan görs upp. Den första planen kommer inte att kunna lösa alla utmaningar, utan vi skapar en process som utvecklas vid behov.

Kommunikationsminister Timo Harakka (SDP) tror inte att planen kommer att vara perfekt från början, eftersom en Finland aldrig har gjort en liknande förut. Foto: Erik Sandström/SPT Bild: Antti Aimo-Koivisto

Harakka betonar också att det är viktigt att koppla ihop Finland till de europeiska kommunikationslederna. Det öppnar också upp dörrarna för EU-finansiering för infrastruktur.

Rörlighet, tillgänglighet, export, klimat, trafiksäkerhet och nya teknologier ska kokas ihop till konkreta målsättningar. Kommunernas, landskapens och den riksomfattande trafikplaneringen ska också fogas samman i planen som ska stå klar 2021. Den kommer att styra trafikpolitiken in på 2030-talet.

– Förutsägbarhet i trafikpolitiken är speciellt viktigt för affärslivet, säger avdelningschef Sabina Lindström, som är ordförande för arbetsgruppen som utarbetar planen.

Cykel löser det mesta

Matti Hirvonen, verksamhetsledare för cyklistnätverket Pyöräilykuntien verkosto, lyfter fram cyklismen som lösningen på de flesta utmaningarna man kan stöta på inom trafikplanering, från klimatåtgärder till hälsa.

– Satsningar på cykeltrafiken ger den absolut största nyttan i förhållande till utgifterna, säger Hirvonen.

Han anser till exempel att man inom trafiksäkerheten inte borde nöja sig med visionen om noll dödsfall, utan ta steget vidare till att trafiken ska positiv effekt på hälsan, genom fler promenader och cykelturer. Han är också skeptiskt till att dra automatiseringen för långt.

– Vi behöver inte fler bilar som rör sig av sig själva – vi behöver människor som rör sig av sig själva.

Bil ofta snabbast

I Kommunikationsministeriets utkast är en målsättning att bilismen i städerna inte ska öka. Automobilförbundets vd Pasi Nieminen är inte övertygad om att framtidens trafikplanering ska göras på bekostnad av bilen.

– Trots att vissa områden avfolkas så bor det folk i hela Finland, inte bara i städerna, säger Nieminen.

Enligt Nieminen är bil ofta det snabbaste färdmedlet, vilket är orsaken till att bilismen är så populär. Därför har också fler valt att ta bilen i Esbo efter att västmetron ersatte lokala busslinjer. Nieminen ser det som ett större problem att finländarna kör med väldig gamla bilar, i medeltal över tolv år gamla.

– Det är inte bra med tanke på vare sig trafiksäkerheten eller utsläppen.

Annons: Förvaringstjänster ny nisch för Grabbarna Flytt

Finlandssvenska företaget Grabbarna Flytt har på sina fem år vuxit så det knakar. Förutom flyttservice och logistiska tjänster åt både privathushåll och företag kan man som nyhet nu också erbjuda förvaring. 14.2.2020 - 10.44

Mer läsning