Maiju Hautamäki trodde hon skulle på semester till Grekland, men sedan kom bakslaget – skandalomsusade resebyrån Detur har stora problem

Resebyrån Detur meddelar på sin hemsida att verksamheten läggs om med nytt kapital. Därför är alla resor resten av året inställda. Kunderna är hittills hänvisade till resebyråns hemsida.

Detur meddelar på sin hemsida att de kunder som beställt resor kontaktas, men enligt konsumentverket är informationen och kundservicen bristfällig. Arkivbild.
Katarina Koivistokatarina.koivisto@hbl.fi
23.09.2022 15:31 UPPDATERAD 23.09.2022 16:24
Nästa torsdag var det meningen att Maiju Hautamäki och hennes man skulle ha åkt på semester till Grekland. Resan var beställd i början av veckan, men var ändå inte speciellt billig, berättar Hautamäki.
Någon information om att resan ställts in hade hon och hennes man inte fått på fredag eftermiddag.
– Vi vet bara vad vi läst på resebyråns hemsida och i tidningarna, säger Maiju Hautamäki.
Resan till Grekland har länge varit en dröm för Maiju Hautamäki. Tanken var att åka då hon fyllde jämna år för ett par år sedan, men då satte coronapandemin käppar i hjulet. Den här gången hoppas hon nu komma iväg med en annan resebyrå i stället.
– Vi har betalat vår resa med kreditkort så vi får tillbaka våra pengar den vägen, men måste säkert lägga ut för en andra resa innan pengarna är återbetalda. Alla har inte den möjligheten, säger Hautamäki.

”Vänta först i lugn och ro”

På Konkurrens- och konsumentverket KKV uppmanar ledande expert Mikko Saastamoinen resenärer som köpt resor av Detur att i första hand vänta på att Detur tar kontakt. Om inget hörs kan man själv vara i kontakt med resebyrån.
En resebyrå är skyldig att betala tillbaka pengarna för en inställd resa inom 14 dagar. I och med att Detur på sin hemsida meddelat att inga resor ordnas längre i år börjar återbetalningstiden löpa.
På sin hemsida skriver Detur att kunderna inte behöver vara i kontakt med byrån, man tar själv kontakt med de kunder som beställt resor. Ordningen bestäms av avresedatum, de kunder som skulle åkt i helgen eller nästa vecka kontaktas först.
– Det tar säkert ett tag innan alla kunder kontaktats, det lönar sig också att följa med informationen på vår hemsida. Just nu är situationen mycket oklar, säger Mikko Saastamoinen.
De kunder som betalat sin resa med kreditkort har också rätt att kräva tillbaka sina pengar hos kreditkortsföretaget. Det är kunderna själva som väljer vilken väg de vill gå för att återfå det de lagt ut, menar han.
KKV påpekar i ett pressmeddelande att Detur inte svarat på frågor som myndigheterna ställt om resebyråns situation. Inte heller har informationen till kunderna och kundservicen varit tillräcklig.
Inga resenärer som nu befinner sig på resa ska behöva betala dubbelt för hotell, påpekar KKV. Också det turkiska ministeriet för turism har krävt att hotellen låter bli att be turisterna om dubbla betalningar.

Tidigare problem

Det är inte bara i Turkiet turister råkat illa ut, också på Kreta och på Rhodos har hotellen begärt att Deturs resenärer betalar för sin inkvartering trots att resorna redan är betalda i sin helhet. Hittills har inga returflyg till Finland ändå ställts in.
Mikko Saastamoinen påpekar att Detur även tidigare har haft problem med återbetalningar till sina kunder.
– Enligt min uppfattning finns det resenärer som fortfarande väntar på sina pengar för inställda resor under coronapandemin, säger han.
Det trots att Detur lovat att allt skulle vara betalt i juli i fjol. Resebyrån har också erbjudit resenärer resekuponger eller så kallade vouchers för resor i stället för pengar. KKV har krävt att Detur klart och tydligt informerar om att resenärer har lika stor rätt att få tillbaka sina pengar som att få resekuponger.
Detur skriver på sin hemsida att resebyrån beslutat att se över sin verksamhet och starta upp den på nytt med hjälp av nytt kapital. Det här innebär förändringar i organisationen och i organisationens processer, skriver byrån.
De nordiska Detur-företagen är samlade under Detur i Sverige, säkerheterna för företagets verksamhet finns i Sverige Kammarkollegiet i Sverige är den övervakande myndigheten, uppger KKV.
Detur Finland har enligt bokslutsuppgifter de senaste åren gjort förluster på nästan 2 miljoner. Det efter att omsättningen rasat på grund av coronapandemin.

ANDRA LÄSER