Betyg till kvällens UMK-bidrag

Bild: Jyrki Valkama/Yle

Här följer en utvärdering av kvällens UMK-låtar. Betygen har getts utifrån förhandsvideorna och ska ses i relation till låtarnas inbördes rangordning.

UMK17 sänds i Yle TV2, Yle Arenan, yle.fi/umk och Yle X3M på lördag kl. 20.30, repris i Yle TV2 på söndag kl. 20.00.

Bild: Jyrki Valkama/Yle

1. Emma: Circle of Light

Wooden Dance Music, kallar den Karlebybördiga, Stockholmsbaserade musikläraren Emma Sandström denna musikstil, men träigt är det inte. Folkmusikinfluerad, keltiskt klingande överlägsen förhandsfavorit i raskt tempo. Ingen Eurovisionsvinnare, men rätt förvaltat på scen kan detta fixa en hedervärd mittenplacering i Kiev.

Bild: Jyrki Valkama/Yle

2. Alva: Arrows

Tamt, trots slipad internationell produktion, man tröttnar snabbt. Purunga Alva Nygård från Pedersöre går första året i gymnasiet och har av allt att döma en bra popröst. Lägg därför namnet på minnet.

Bild: Jyrki Valkama/Yle

3. Günther & D'Sanz: Love Yourself

Svenske Günther testar sin lycka i grannlandet med en restprodukt som känns tunn till och med för att vara eurodance. Med sedvanlig mjukporrig självironi och humor, men uh, orka! Rätt och slätt avtändande. Lovar att åka till Kiev och vinna. Ids int'!

Bild: Jyrki Valkama/Yle

4. Anni Saikku: Reach Out for The Sun

Låg i botten när förhandsrösterna presenterades i torsdags, men är inte fullt så dålig. Internationell vispop i ännu en modern produktion. Varken pinsamt eller hemskt, bara intetsägande och tråkigt.

Bild: Jyrki Valkama/Yle

5. Knucklebone Oscar & The Shangri-La Rubies: Caveman

Sammansättning där bland annat burleskdansösen Ulrika Bachér ingår. Doftar sjuttiotalets rökiga nattklubbsmiljöer, en The B-52's-inspirerad yvig blandning av funk och rock'n'roll. Denna vilda galenskap har alla förutsättningar att urarta i rena rama röran på scen med det lär åtminstone bli underhållande.

Bild: Jyrki Valkama/Yle

6. Norma John: Blackbird

Kompisduo gör lågmäld ballad med mystisk stämning som har en klarhet och renhet över sig och egentligen är ganska vacker. För lågmäld och svårtillgänglig för Eurovision, men fin filmmusik.

Bild: Jyrki Valkama/Yle

7. Lauri Yrjölä: Helppo elämä

Den enda som sjunger på finska, en artist som kanske också siktar på betydligt närmare arenor än Kiev. Finsk gitarrpop av modernt snitt med klubbaktig refräng.

Bild: Jyrki Valkama/Yle

8. Club La Persé: My Little World

Färgglatt excentriskt spektakel i Pete Burns-anda; tung, monotont pumpande klubbmusik med släpig pratsång. Inte det mest musikaliska bidraget, men låten är distinkt och fastnar. Extravagansen riskerar dock att bli en tom kliché utan vare sig hjärta eller känsla.

Bild: Jyrki Valkama/Yle

9. Zühlke: Perfect Villain

Startfältets mest omedelbara låt, refrängen har bra krok. Åboproducenten Nalle Ahlstedt ligger bakom bidraget tillsammans med två norska kollegor, och det andas låtskrivarhantverk av den melodiska typ som svenskarna brukar pumpa ut till internationella artister. En traditionellt uppbyggd poplåt som för tankarna till en tidig Britney Spears. Artisten har kraft i pipan och kameravana från Idols där hon kom femma.

Bild: Jyrki Valkama/Yle

10. My First Band: Paradise

Kvällens andra snusklåt, men i betydligt diskretare och smakfullare förpackning än Günthers skrevtafsande. Svängigt och poppigt av ett band som trots namnet inte är några spolingar.

Malin Slotte TV-redaktör

Fastighetsfonder ger den privata placeraren möjlighet att dra nytta av fastighetsmarknadens stabila avkastning

Mer läsning