Kvinnliga båtar – finns de? Jo, i Danmark

Livbåten “Längtan” på seglats med gäster. Ombord finns en kista innehållande passagerares brev om drömmar och längtan. Båten är klassad som “fritidsbåt”. Bild: Claus Urntoft

Den danska konstnären Marit ”Benthe” Norheim har aldrig brytt sig särskilt mycket om sjön. Hon har aldrig seglat och än mindre intresserat sig för varvsindustrin. Ändå har hon byggt tre betongbåtar, och inte nog med det. Flytetygen har lanternor och propellrar och ser ut som kvinnor.

Vi tar det från början. Några timmar tidigare kör vi av Stena Lines Ropaxfärja M/S Jutlandica i Fredrikshavn som för dagen har kapten Johan Gustafsson på bryggan. Vi kör sedan västerut mot Hjörring där betongbåtbyggaren huserar. Efter en halvtimme svänger vi till höger mellan åkrarna för att strax bromsa in på gårdsplanen. Vi parkerar vid en samling husvagnar som byggts om till damer i betongdress, Campingdamer kallas de. Här ses också kvinnor i skepnad av betongbåtar i skala 1:5, änglar i betong och diverse andra kreationer.

Marie "Benthe" Norheim har länge använt betong i sin konst. Bild: Arne Spångberg

Benthe kliver ut på trappan till familjens 1800-talsgård i träskor och kofta med maken, stenhuggaren Claus, i hasorna. In bakom dem smiter nittonåriga döva katten Perle. Vi skakar hand och Claus säger att han är oerhört förtjust i bohusgranit. Vi pratar en stund om Göteborgskravallerna, alltså gatstenarna, innan vi tar en sväng runt gården och in i konstverkstäderna. Där ligger stenarbeten och betongprototyper huller om buller. Efter någon timme säger Benthe.

– Nä, nu må vi ha oss lit frukost, eller vad säger ni?

Vi svarar unisont:

– Jaa för hellvede.

Vid köksbordet pratar vi uppslupet om allt och inte minst språkförbistringar - om det är svenskan eller danskan som är värst. Båtprojektets elektriker, Öystein Andersen, kliver över tröskeln med frugan Thorhild i armkrok och bjuds också till bords där rågbröd, smör, danska ostar, pastejer och sillar dukas upp.

En härlig samvaro blommar och vi inser att vi upplever ett äkta danskt hygge "live". Känslan minskar inte när Benthe seglar in med en bukett snapsglas och föreslår "en lille en". Jag frågar Öystein om betongbåtarna och han berättar om ett fantastiskt och spännande arbete och en oförglömlig samvaro med nyvunna vänner.

– Fast det var trångt under däck när vi monterade batterier, kablar och motorer, så det gällde att undvika kortslutningar. Sedan skulle ju ledningarna dras fram till styrpulpeten. Det var också en utmaning. Fast allt gick ju väldigt bra.

Konstnären deltog i hög grad i grovarbetet och ses här bearbeta stäven på Längtan. Bild: Inge Tranter

Elmotorer

Vi får veta att båtarna är försedda med två stycken elmotorer som drivs av 84 förnybara batterier på 12 volt och 84 amper. Båtarna har också bogpropellrar fram och bak. De är CE-certifierade och godkända för kust- och insjöfart och de gör fyra knop. Besättningen består av kapten, styrman och en gast och så finns det plast för upp till sex gäster.

Öystein är långt ifrån den enda frivilliga i projektet "Life Boats - en seglande skulpturell installation i betong". Hundratals entusiaster, från sjökaptener och kulturfreaks till präster och studenter, har assisterat. För ritningarna har Danish Marine Design stått och allehanda hjälp har man fått av Bröndby Bådbyg som kan det mesta om båtbetong. Betongbåtar är ju inget nytt. Världens första gick av stapeln 1848 i Frankrike sedan Joseph Louis Lambot fått till ett flytetyg av det egna påhittet ferrocement som var en föregångare till armerad betong.

Några nyckelpersoner i det åtta år långa båtprojektet är Erik Foldager som är specialist på ferrocement och armerade betongbåtar. Erik har fungerat som projektledare när det gäller motoriseringen av flytetygen och han var också med på premiärseglatsen över Limfjorden 2017. Jens Skovrider är projektets mest marint meriterade. Han har nämligen varit sjökapten på Maersk och några av världens största containerfartyg. Vi får en pratstund med Flemming Sten som koordinerat samtliga seglatser och bistått med det mesta inom det skeppstekniska. Han jobbade tidigare som säkerhetschef på Sterling Airways. Vi ber honom sammanfatta projektet:

150 personer deltog i arbetet med att armera och betongbehandla de tre båtarna. Betongskalat skulle bli 2, 5 centimeter tjockt. Bild: Inge Tranter

– Fartygen är tolv gånger tre meter och har ett djupgående på en dryg meter. De väger mellan 19 och 23 ton varav hälften är blyballast för stabiliteten. De är byggda av en speciell betongblandning som tål saltvatten. Betonglagret är 2, 5 centimeter tjockt och applicerat på ett skrov av 5 millimeters ståltråd och hönsnät som svetsats ihop till ett mycket starkt skelett. Under de tre strykningarna deltog 150 personer med betongblandning, matlagning och barnpassning. Premiärseglatsen visade sedan att fartygen var sjödugliga till och med i grov sjö. Man ska då komma ihåg att det är flytande skulpturer, inte riktiga båtar, och det är konstverket som är primärt.

Flemming som beseglat världshaven kors och tvärs är utbildad "Yachtsskipper 1" och kan det mesta om sjömansliv. Vi frågar om hur han ser på båtar som konstverk:

– Det är en genialisk idé som möjliggör för många människor att på ett enkelt och spontant sätt komma i kontakt med konst. Och dessutom på alla möjliga platser som på havet, i kanaler, hamnar och städer. De seglande konstverken ger förutsättningar för unika interaktiva upplevelser. Dessutom har ju arbetet med Benthe och alla frivilliga, skapat en samvaro och värme, jag aldrig glömmer.

Betongdamhusvagnar var ett av Benthes tidigare projekt. Här ses vagnen “Bruden” på gårdsplanen. Den är byggd på en Sprite Alpine-vagn från 1963. Bild: Arne Spångberg

Benthe växte upp i norska Skien vid sidan av Telemarkskanalen som fortfarande trafikeras av kanalbåtar. Det var dock inget som unge Benthe lade någon vikt vid. Efter skolan åkte hon till Bergen för att plugga konst. Studierna fortsatte på Royal Academy of Art i London. Några år senare flyttade hon och maken till Jylland och köpte en gård utanför Hjörring.

Hon är känd bildkonstnär och världsberömd i Danmark, inte bara för sina betongbåtar, utan även för exempelvis Campingkvinnorna i betong som rullade runt på vägarna för några år sedan. Några andra omtalade verk är "Damer i blåst" i Skien och "Frun från havet" i Saeby. Vi ber henne berätta om båtprojektet:

– Min tanke var att göra ett seglande konstverk som skulle utgå från att vi alla kommer från samma ställe, från kvinnans skyddande och skapande inre. Vi skulle ju då sitta i "samma båt" och dessutom ha flera grundläggande saker gemensamt. Sedan skissade jag på ett tredelat konstverk i form av tre livbåtar byggda som kvinnliga galjonsfigurer – hela kvinnans livscykel; "Längtan" som den unga kvinnan, "Livet" som den gravida och "Minnen" som den äldre. Livbåtarna är inredda med symbolik och ljuder av Geri Johnsons toner. Väl sjösatta seglade vi runt med dem i Danmark som ambassadörer för öppenhet och nyfikenhet och för gränslösa kontakter bortom politik, religion och kultur. Galjonsfigurer har vi ju alltid haft till sjöss som skydd mot ondska. Mina galjonsfigurer skyddar öppenhet och tolerans mellan människor och värnar mot förtryck och inskränkthet.

Vi avslutar besöket hos Benthe med ett besök i Aalborgs hamn där vi bordar de tre betongdamerna och inspekterar interiören och inte minst damernas vackra ögon signerade glasblåsaren Peter Kuchinke.

Båtentusiasterna samlar in pengar för nya seglatser med Livbåtarna. Det ska bli nya turer i Danmark. Med lite tur når armadan också Sverige och kanske till och med Finland. Slutmålet för de ambulerade konstverken är Venedig.

Yrkesexamen från Prakticum öppnar många dörrar

Studier vid Yrkesinstitutet Prakticum ger nycklar till arbetslivet. Samtidigt kan det också vara en smidig inkörsport till fortsatta studier vid en yrkeshögskola. 4.12.2019 - 00.00

Mer läsning