Besviket Lähitaksi lämnar taxiförbundet

Bild: Lehtikuva/Vesa Moilanen

Beskedet om en färsk affärstransaktion i taxivärlden får debatten att gå het bland chaufförerna i huvudstadsregionen. Taxiförbundet säljer applikationen Valopilkku till företaget Taksi Helsinki, som för bara ett halvår sedan inte vill ha något att skaffa med hela appen.

Tidigare i veckan kom styrelsen för företaget Lähitaksi fram till att det måste dra sig ur Finlands taxiförbund, som hittills ägt bokningsappen Valopilkku. Nu säljer förbundets företag Taksiliitto Yrityspalvelut i stället appen till företaget Taxi Helsinki, som lovar utveckla både den och andra mobila tjänster.

Det som fått det konkurrerande bolaget Lähitaksi på bakbenen är händelser på taxifältet i höstas. I november meddelade nämligen Taksi Helsinki att företaget drar sig ur och slutar samarbeta med Taxiförbundets app – den app man nu har lagt ett bud på och får köpa. I offentligheten kritiserade Taksi Helsinkis vd Jari Kantonen appen för att inte fungera och meddelade att företagets chaufförer inte längre tar bokningar via Valopilkku eftersom appen är opålitlig och leder till överlånga väntetider för kunderna.

I det här skedet trädde en annan aktör in. Företaget Lähitaksi, som också förmedlar taxibilar i 19 kommuner i Helsingforsregionen och Nyland, meddelade att det tar hand om alla de körningar som tidigare har skötts av Taksi Helsinki via Valopilkku.

– Vi gjorde en stor manöver för att skaffa fram fler bilar och chaufförer, och börja förmedla och sköta de körningar som tidigare hade gått till Taksi Helsinki via appen, säger Lähitaksis vd Juha Pentikäinen.

Lähitaksi är i dag ett företag som sköter kontakten mellan kunder och taxibilar i 19 kommuner: i huvudstadsregionen, men också från Lojo och Ingå i västra Nyland till Askola och Mänsälä i östra Nyland.

När det blev klart att Taxiförbundet säljer sin app lade alltså Lähitaksi också ett bud på den. I bakgrunden fanns en tanke om att man visat att man verkligen kan ta hand om bokningarna och kunderna.

Nu säljs Valopilkku ändå till Taksi Helsinki, som på sin webbplats säger att applikationen är intressant igen i och med att man som ägare kan utveckla den på det sätt man vill.

På Lähitaksi säger Pentikäinen att det uppenbarligen inte betydde något alls att företaget tog en stor risk att förlora sitt anseende genom att försöka lappa på när det konkurrerande bolaget inte längre tog emot beställningar via Valopilkku.

– Inför affären förväntade vi oss en ordentlig diskussion om hur man kunde utveckla appen, men mötte säljaren bara i ett några timmars möte. Vi har förstås fortfarande kvar flera egna kanaler för att förmedla bilar till kunderna – en egen app, en nättjänst och många telefonnummer – men hela affären känns minst sagt märklig, säger Pentikäinen.

Hur de enskilda åkarna tänker reagera vet han inte.

– Som företag drar vi oss ur förbundet, men vad de enskilda bilägarna tänker göra kan jag inte säga. Debatten på sociala medier har åtminstone gått het.

Lähitaksi är ett företag med cirka 1 000 taxiföretagare och sammanlagt 1 300 bilar.

– Efter lagändringen i sommar räknar vi med fler ansluter sig till oss och att vi snart kan ha 1 3000–2 000 bilar, säger Pentikäinen.

Taksi Helsinki har ungefär 1 330 bilar och samägs av 1 249 chaufförer och föreningen Helsingin Taksiautoilijat ry.

Enligt Taksi Helsinkis vd Jari Kantonen kan Valopilkku bli en viktig pusselbit i företagets strävan att expandera på riksnivå.

– Vi har förbundit oss att utveckla Valopilkku. Vi har redan en egen app med betalfunktion och många andra smarta egenskaper, och vi tänker nu utveckla Valopilkku i samma riktning.

"Ren affärstransaktion"

Utvecklingsdirektör Jouni Mutanen vid Finlands Taxiförbunds företagsservice påpekar att appen Valopilkku bjöds ut till förbundets alla 28 medlemsbolag på samma villkor.

– Det var en ren affärstransaktion utan några känslovärden. Dels skulle köparen lova att hålla appen i funktion i minst 12 månader efter affären, dels var det priset som avgjorde. Den som bjöd mest fick appen. Alla berörda visste vad som gällde, och budgivningen skedde med slutna kuvert.

Enligt Mutanen är det beklagligt att Lähitaksi lämnar förbundet.

– Lähitaksi är ett fint bolag, och vi har länge haft ett gott samarbete.

FAKTA

Avreglering i juli

Den första juli 2018 förnyas taxilagen. Taxikvoter, stationeringsorter och jourtvång hör till det som försvinner. Har man taxitillstånd får man köra var som helst i landet, och med vilken typ av bil som helst. En taxilicens gäller för tio år i taget. Den beviljas åt en person, men antalet fordon är inte begränsat.

Den som kör taxi åt en arbetsgivare behöver inte längre gå den omfattande taxikursen. Det räcker med en examen där man visar att man kan jobbets olika delar, till exempel hur man hjälper kunderna in i bilen eller hur man hanterar fordonet. Varken praktikperiod eller lång utbildning finns längre på programmet.

Finlands taxiförbund är taxiföretagarnas intresse- och serviceorganisation. 80 procent av landets omkring 9 500 taxiföretagare är medlemmar.

Appen Valopilkku ska byta ägare samma dag som den nya lagen träder i kraft, den 1.7.2018.

”Nu sover jag gott, äntligen!”

Angelina fick dålig sömn men rogivande växter hjälpte henne. "Min livskvalitet är mycket bättre nu" säger hon. 20.9.2018 - 13.33