Bellinis Norma i strålande uppsättning

Teatro Regios solister var helt enkelt strålande, lyder Jan Granbergs omdöme efter gästspelet i Nyslott.

OPERA

Norma

Av Vincenzo Bellini. Dirigent Gianandrea Noseda. originalregi Alberto Fassini, nyregi Vittorio Borrelli, scenografi Saverio Santoliquido & Claudia Boasso, kostym William Orlandi. I rollerna Elena Moșuc, Gregory Kunde, Veronica Simeoni och Michele Pertusi. Teatro Regio Torino på Olofsborg 3.8.

Scenen var fylld av rörliga block som påminner om Stonehenge. Stenbumlingarna skapade en stilig inramning för Bellinis magnifika opera Norma som utspelar sig i romerska Gallien i druidmiljö. Och Teatro Regios solister var helt enkelt strålande.

Efter alla legendariska sopraner som spelat Norma under förra seklet med Maria Callas i spetsen kan man inte sätta upp Bellinis opera utan exceptionella solister i nyckelrollerna. Det gäller inte bara att klara av belcantostilens intrikata passager utan också att med övertygande inlevelse spela rollen som prästinnan Norma som låter sig styras av kärleken.

Den rumänsk-schweiziska sopranen Elena Moșuc är ett spännande val för titelrollen. Hon har sjungit höga koloraturroller, bland andra Nattens drottning, Lucia och Zerbinetta, men hon har även börjat få allt större dramatisk kraft. Hon levde emotionellt igenom denna rollernas roll med starkt gripande intensitet, speciellt i scenerna med barnen och i slutet. Casta Diva, den skönaste av alla belcantoarior, lyckades hon bara hyfsat med, men den kommer ju obekvämt genast i början. Utöver all den emotionella laddning som Moșuc gav bjöd hon också på en del vokalfyrverkeri i form av alternativa höjdtoner och framför allt undersköna linjer.

Rivalen och väninnan Adalgisa axlades urcharmigt och med överväldigande röstresurser av mezzon Veronica Simeoni med överväldigande röstresurser. Man hade alltså valt att inte gå in för ombytta roller enligt Cecilia Bartolis idéer, som går ut på att Norma skall sjungas av en mezzo och den unga prästinnan Adalgisa av en lätt sopran. Så väl som de båda sjöng med denna traditionella rollfördelning finns det ingenting att klaga på. Det helt utsålda Olofsborg gav gästerna en av sina största ovationer.

Amerikanen Gregory Kunde är en tenor vars repertoar sträcker sig från Pärlfiskarna till Otello. Därmed var han nog väl skickad att sjunga den romerske härförarens roll med stor röstvolym och oftast vacker klang. Normas far Oroveso, som slutligen tar hand om hennes barn, sjöngs med auktoritet och schmelz av Michele Pertusi.

Kvalitativt högtstående

Teatro Regios orkester spelade sin Bellini utsökt, sanningen att säga bättre än det föregående gästspelet från Ravenna som hade en elevorkester. Dirigenten Gianandrea Noseda imponerade igen med sitt personliga grepp. Liksom i La Bohème kvällen innan har han en förkärlek för uppskruvade tempi. I Normas aria Teneri figli och i duetten Mira o Norma med Adalgisa gick han i min mening nog för långt.

Men en opera som löper risken att bli statisk mår också mycket bra av hans snärtiga grepp. I cabalettorna satt de snabba tempovalen som hand i handske och likaså i första aktens final som chockerade publiken på sin tid. Inte kan man ju sluta en akt med en dramatisk terzett, sade man. Men man kan nog.

Teatro Regios kör gjorde en utmärkt insats inte minst i den härligt fartfyllda kören Guerra, guerra. Handlingen i Bellinis opera är till det yttre ofta ganska stillastående men musiken fyller den bristen på bästa sätt. Bellinis långa melodier ger fenomenalt uttryck för texten och rollernas psykologi. Dessutom har ytterst få operor en så gripande slutscen som Norma, där hon ber sin far att hennes barn inte skall få lida för hennes synd.

Årets gästspel i Nyslott från Ravenna och från Turin har levt upp till de högsta förväntningarna och verkligen berikat festivalen. Det ser nu ut som om det håller på att bli en tradition med två gästspel, om det bara praktiskt går att ordna. Orosmoln har nämligen samlat sig genom att staden håller på att förlora sin universitetsutbildning. Därmed mister man också studentbostäderna som nu gett logi åt det stora antalet utländska musiker.

Jan Granberg

Hur du hittar det bästa lånet för dig

Den som någonsin har tecknat ett lån är förmodligen plågsamt medveten om hur svårt det kan tyckas vara att hitta rätt lån. Vad är det då som avgör om ett lån är bra eller inte? 17.9.2018 - 00.00