– Det blir tajt. Efter sommaren vet vi om vi går förbi Dover, säger Kimmo Mäki som är vd för Helsingfors hamn.
Hamnens passagerarmängder har vuxit år efter år, och även i år väntar man sig fina siffror. I fjol registrerades 11,6 miljoner passagerare, året innan 11,2 miljoner.
I Dover är trenden däremot den motsatta. I fjol hade hamnen 12,2 miljoner passagerare jämfört med 13,2 miljoner året innan.
– Skillnaden i år blir hur som helst bara några procent, säger Mäki.
Orsaken till uppsvinget är den ständigt ökande trafiken mellan Helsingfors och Tallinn. Sommartrafiken mellan städerna väntas bli väldigt livlig och som mest blir det 24 avgångar till Tallinn per dag. Kapaciteten har ökat i och med Tallinks nya färja som inledde trafiken i april.
Dessutom åker passagerarfärjor från Helsingfors till Stockholm, S:t Petersburg och Travemünde.
Terror och brexit
I Dover har passagerarsiffrorna sjunkit flera år i rad. Under toppåret 1997 registrerades över 21 miljoner passagerare.
En förklaring till den negativa trenden under de senaste tiderna är terrordåden på olika håll i Europa. De har minskat på britternas iver att resa till övriga Europa.
– Vi jobbar hårt tillsammans med rederierna för att locka passagerare och bilar till bilfärjorna efter flera år av minskad trafik, säger Richard Everitt som är styrelseordförande för Port of Dover.
Det är än så länge omöjligt att bedöma vilka konsekvenser brexit kommer att få, men det är svårt att tro att det brittiska utträdet skulle öka på resandet.
Europa dominerar
Tallinn och Stockholm hör också till de livligaste hamnarna i Europa. Det är Östersjöhamnarna samt Dover och Calais, på var sin sida om Engelska kanalen, som utgör toppen.
I Medelhavet fördelas passagerartrafiken mellan flera olika hamnar och det är bara grekiska Piraeus som placerar sig i toppskiktet.
Broar och tunnlar har minskat på fartygstrafiken på många håll. Som exempel tågtrafiken i kanaltunneln mellan Storbritannien och Frankrike, och Öresundsbron mellan Sverige och Danmark har naturligt nog drabbat fartygstrafiken mellan Helsingborg och Helsingör.
Att Europa dominerar statistiken förklaras av att det inte finns naturliga fartygsrutter som skulle locka miljontals passagerare i Amerika, Asien och Afrika. I Japan sammanbinds öarna med broar och tunnlar. I fattigare asiatiska öriken har den lokala befolkningen inte råd att resa.
Fakta:
Helsingfors:
– 10,9 miljoner passagerare 2014
– 11,2 miljoner passagerare 2015
– 11,6 miljoner passagerare 2016
Dover:
– 13,3 miljoner passagerare 2014
– 13,0 miljoner passagerare 2015
– 12,1 miljoner passagerare 2016
- Trafik
- Färjor
- Rederier
- Brexit
- Trafik och infrastruktur
- Fordon och drivmedel
- Dover
- Helsingfors
- Europa
- Tallinn
- Stockholm
- Tallink
- Travemünde
- Calais
- Engelska kanalen
- Medelhavet
- Pireus
- Storbritannien
- Frankrike
- Öresundsbron
- Sverige
- Danmark
- Helsingborg
- Helsingör
- USA
- Asien
- Afrika
- Japan
ANDRA LÄSER
Kriget i Ukraina
Ryska soldater nervösa när Ukraina rycker fram – nya videor visar pansarfordon som exploderar på slagfältet
05.06.2023 20:29

Fortkörning
Anders Wiklöf får böta 121 000 euro för fortkörning – polisen beslagtog körkortet
05.06.2023 07:12


Djur och natur
Norrmän vädjar om hjälp för spionstämplade Hvaldimir – ”Han är en vänligt sinnad val”
05.06.2023 20:45

