Acastgrundarna tar upp kampen mot prenumerationerna

Hushållen har inte längre råd med alla sina prenumerationer, tror de svenska poddpionjärerna Måns Ulvestam och Karl Rosander. De hoppas att lågkonjunkturen ska lyfta deras senaste affärsidé: ljudböcker, poddar och nyhetsartiklar som säljs styckevis.

Från kontoret har Karl Rosander (t.v.) och Måns Ulvestam utsikt över Östermalms takåsar, tinnar och torn.
Fredrik Häggman
03.06.2022 05:01 UPPDATERAD 03.06.2022 10:13
Det finns en smärtgräns för hur många prenumerationer på tidningar och strömningstjänster hushållen är redo att betala för. Och frågar man teknikentreprenörerna Måns Ulvestam och Karl Rosander, kända som grundare till den framgångsrika poddtjänsten Acast, är vi kanske redan där. De kallar det för "peak subscription", på svenska prenumerationstoppen, alltså punkten då det totala antalet prenumerationer börjar falla.

ANDRA LÄSER