Wiktoria eller Nano vinner Melodifestivalen

Det står mellan gladpopcountry och brösttonsgospel i kvällens Melodifestivalfinal, som också bjuder på coola kostymsnubbar och uppiggande seniorboogie.

Melodifestivalen 2017: Final sänds i SVT1/Yle Fem lördag kl. 21.00, repris måndag kl. 14.25.

I kväll när Sverige väljer sitt Eurovisionsbidrag saknas årets bästa låt i finalen. Loreen föll nämligen ur i Andra chansen förra veckan med sin mycket spännande och ambitiösa performance Statements, som till och med var intressantare än Eurovisionsvinnaren Euphoria. Bidraget delade publiken, och föll kanske inte så mycket på sin påstådda svårhet, som på att det bröt mot en sorts fest- och feelgood-överenskommelse i tävlingen med en gestaltning som snuddade vid det obehagliga och ångestladdade.
Djupt orättvist och ett stort misstag är det i varje fall att Loreen inte är med och tävlar om en plats i Eurovisionen i kväll. Tävlingen hade gärna fått fortsätta på den musikaliskt mer motståndsfyllda och komplexa väg som den slog in på i och med Ukrainas seger i fjol, den skulle till och med behöva mera sådant blod i sina ådror för att hållas levande.
För att undvika dylika misstag i framtiden borde SVT kanske lägga till en klausul i sitt regelverk som möjliggör att vid behov peta in bidrag i finalen som mot bättre förstånd slagits ut i deltävlingarna.
Rent allmänt har årets tv-produktion inte imponerat, som om SVT tömt sig efter att på kort tid arrangerat Eurovisionen två gånger i rad.
Nedan följer en betygsatt genomgång av kvällens finalister.
1. Ace Wilder – Wild Child
HHHHI
Nej, det blir inte tredje gången gillt för Ace, som tidigare blivit både tvåa och trea i tävlingen. I år lär placeringen bli anspråkslösare än så, men med sin tuffa attityd och sitt karaktäristiska sound lyckas hon ändå göra en trallig bagatell till ett av kvällens fräschaste inslag.
2. Boris René – Her Kiss
HHHII
Sjuttiotalsglammig souldansdänga. För blek låt, men det känns som den här före detta fotbollsspelaren hittat sin stil och med rätt låt kan komma igen och gå hur långt som helst i framtida festivaler.
3. Lisa Ajax – I Don’t Give A
HHIII
Tävlingens mest uppblåsta artist, om man ser till hur stort hon exponeras på scenskärmarna. En söt och vän paketering tuffas till med det i Eurovisionssammanhang kontroversiella F-ordet i texten. En ung artist som fortfarande väntar på en låt som matchar hennes popstjärneambitioner.
4. Robin Bengtsson – I Can’t Go On
HHHII
Vi fortsätter på den inslagna vägen med F-svordomar i texten, här med coola snubbar i kostym. Dansarna gör det här bidraget till ett av kvällens intressantaste nummer, under ett ovanligt blekt år sceniskt.
5. Jon Henrik Fjällgren feat. Aninia – En värld full av strider
HHIII
Jojk som saboteras av en eurodance-refrängsångerska. Det blir nog ingen andraplacering i år som förra gången Jon Henrik deltog.
6. Anton Hagman – Kiss You Goodbye
HHIII
Bidraget som obegripligt nog slog ut Loreen i Andra chansen. Upp-poppat singer-songwriter-stuk med ett enmanspojkband som har både utseende och gitarr. Men faktum kvarstår: de är inte kloka de där svenskarna.
7. Mariette – A Million Years
HHHII
Lite sensuell mystik med dansare som sitter fast i navelsträngar fästade i taket, vilket möjliggör smått fascinerande slowmotion-dans. Men räcker nog ändå inte till en tredjeplacering som förra gången Mariette var med.
8. FO&O – Gotta Thing About You
HIIII
Ofattbar pojkbandssmörja. Betänk att detta är i final och inte Loreen. Ofattbart.
9. Nano – Hold On
HHHII
Djup brösttonsgospel med rent av spiritual-känsla. Något överskattat. Vinnarkandidat.
10. Wiktoria – As I Lay Me Down
HHHHH
Sprudlande, euforisk gladpopcountry. Att hon stundtals snudd på fulsjunger pressar gränserna på ett intressant sätt. Tveklöst kvällens starkaste låt, och den enda vettiga vinnaren, men kan falla på sin femininet.
11. Benjamin Ingrosso – Good Lovin
HHIII
Tolv år innan artisten ens var påtänkt kom morsan Pernilla Wahlgren fyra i Melodifestivalen med Piccadilly Circus (och farsan Emilio dansade i bakgrunden). Nu debuterar sonen född 1997 med en låt han skrivit själv och Stevie Wonder som tydlig inspirationskälla. Kan inte betraktas som något annat än en lovande Melodifestivaldebut för en så ung artist och låtskrivare. Fortsätt jobba och återkom.
12. Owe Thörnqvist – Boogieman Blues
HHHII
Att en 87-åring är ett av de piggaste numren i kvällens startfält säger kanske något om årets nivå. Ett oblygt försök till repris av hiten Varm korv boogie med doakör och munspelssolo och till och med ordet "varmkorvgubbe" i texten. Och visst katten svänger det! Go Owe!

ANDRA LÄSER