Båtmässan seglar in på nätet – köparna måste stifta bekantskap med båtarna på annat håll

År 2020 lockade båtmässan över 70 000 besökare till Helsingfors mässcentrum. I år ordnas mässan på nätet. Arkivbild. Bild: Heidi Koivunen/Pressbild

Efterfrågan på båtar ökade i fjol. Tillverkarna hade svårt att hinna med i svängarna, uppger båtbranschens centralförbund Finnboat.

Båtbranschens årliga mässa Vene Båt började på fredagen, och på grund av coronaviruspandemin ordnas mässan denna gång på internet.

I fjol lockade den tio dagar långa båtmässan över 70 000 besökare till Helsingfors mässcentrum. Jarkko Pajusalo, vd för båtbranschens centralförbund Finnboat, säger att det inte var möjligt att ordna årets evenemang i mässcentret på ett tryggt sätt.

–  Vi har samma program som tidigare men skillnaden är att allt sker på nätet. Det är inte samma sak, men jag tycker vi har ett intressant program.

Över 130 utställare deltar i årets båtmässa. Mässan pågår på nätet till och med den 21 februari.

"I år måste man åka runt till försäljarna"

Jarkko Pajusalo beskriver båtmässan som ett viktigt evenemang för både branschen och båtfolk.

–  Vanliga år är den ett socialt evenemang. Man träffar kompisar och bekanta, och för tillverkarna börjar säsongen vid båtmässan.

Precis som tidigare år deltar många båttillverkare i årets mässa, men för potentiella båtköpare finns inte samma möjligheter att bekanta sig med båtarna som i mässcentret.

–  Om man besöker mässan och funderar på att köpa en båt får man i år helt enkelt lov att kontakta en försäljare eller distributör för att kunna bekanta sig med båten. I år måste man åka runt till försäljarna, säger Pajusalo.

Han tror att årets nätbaserade mässa kan erbjuda värdefulla lärdomar för arrangörerna med tanke på framtiden.

–  Nästa år ordnar vi igen en fysisk mässa, men med förbättrad närvaro på webben.

Pandemin orsakade nycker på marknaden

För Finlands båtbransch innebar det pandemipräglade året 2020 ett uppsving i efterfrågan på båtar. Pandemin och de restriktioner som infördes för att bromsa den gjorde dock marknaden oförutsägbar.

–  Det var ett ganska speciellt år. I våras stannade nästan allt, det var ett totalt stopp i handeln. Efter att begränsningarna lättade i maj var det sedan full fart, och tillverkarna hade svårt att reagera, säger Pajusalo.

Tillverkarna hade svårt att svara på den ökade efterfrågan eftersom pandemin orsakade problem för globala leveranskedjor. För nya stora båtar kan leveranstiderna vara upp till ett år, vilket gör det svårt för tillverkare att snabbt öka sitt utbud.

–  När det gäller stora båtar såg vi en ökning i efterfrågan på begagnade båtar.

Båthandeln i Finland stannade upp så gott som totalt våren 2020, uppger båtbranschens centralförbund Finnboat. Särskilt under årets andra halva ökade efterfrågan och handeln dock kraftigt. 4 769 nya vattenfarkoster registrerades i fjol, vilket innebar en ökning på 19 procent jämfört med år 2019. Också handeln med begagnade båtar ökade, enligt Finnboat.

Den totala omsättningen för Finnboats medlemsföretag ökade med 11 procent från år 2019 och var 633 miljoner euro i fjol.

I januari-november 2020 exporterades sammanlagt 10 513 vattenfarkoster från Finland. Exporten riktade sig till 37 olika länder och dess totala värde var 245 miljoner euro. Värdet på exporten minskade med 3 procent jämfört med januari-november 2019. Klart flest vattenfarkoster exporterades till Sverige och Norge.

I januari-november 2020 importerades 8 805 vattenfarkoster till Finland, 3 464 av dem från Mexiko. Så gott som alla vattenfarkoster som kom från Mexiko var vattenskotrar och största delen av dem exporterades vidare från Finland. Det totala värdet på importen var 53 miljoner euro, vilket innebar en minskning på 21 procent jämfört med januari-november 2019.

Källa: Finnboat

Beställ Veckans kulturplock!

Ett plock från Kulturen varje fredag i din e-post.

Jordnära studier drar fullt hus på Keuda Saaren kartano

Mer läsning