Bästa barockmusiken på blockflöjt

Dan Laurins blockflöjt kvittrar virtuost och oemotståndligt i Vivaldis sällskap.

BAROCK

Vivaldi: Blockflöjtkonserter

Dan Laurin, barockensemblen 1B1, Jan Bjøranger. (BIS)

Det inledande spåret på denna SACD är totalt förförande. Så mycket roligare kan barockmusik inte vara. Jan Bjørangers ensemble 1B1 rycker i väg med rytmisk energi och Dan Laurins blockflöjt kvittrar virtuost och oemotståndligt. Och sedan den underbara kontrasten till largosatsen som hör hemma på begravningmusikens top ten-lista.

När blockflöjten introducerades som skolinstrument hette det: Vad är värre än en blockflöjt? Svar: två blockflöjter. Och en skolklass med ett tjugotal ungar, var och en med en blockflöjt i munnen måste ju ha varit fasansfullt. Till all lycka fanns och finns det musiker som insett blockflöjtens konstnärliga värde. Och tonsättare som Antonio Vivaldi (1678–1741) som skrev geniala och idiomatiska konserter för blockflöjt.

Det ryms sju konserter på denna SACD spelade på sopranino-, sopran- respektive altblockflöjt. Trots att de alla följer samma schema, snabb–långsam–snabb, blir man inte trött på musiken. Dan Laurins fingerfärdighet är helt fascinerande och ändå beundrar jag kanske ännu mera hans tonbildning i de långsamma, melodiska satserna; det kan inte vara lätt att få en blockflöjt att sjunga så mjukt. I några satser ackompanjeras Laurin endast av continuogruppen, hustrun Anna Paradiso på cembalo samt teorbisten Jonas Nordberg.

Dan Laurin har forskat mycket i blockflöjten och skivhäftet bjuder på en inträngande artikel om detta instrument och dess framför allt nutida historia. Något för yrkesmannen att bita i. Vi andra bara njuter av musiken.

Folke Forsman

”Nu sover jag gott, äntligen!”

Angelina fick dålig sömn men rogivande växter hjälpte henne. "Min livskvalitet är mycket bättre nu" säger hon. 20.9.2018 - 13.33