Barnsligt nyfiken på nyheter

Barnen är vår framtid heter det – en insikt som allt fler medieföretag nu har börjat göra något konkret av.

Helsingin Sanomat publicerade för någon vecka sedan det första uppslaget i sin papperstidning av satsningen på 6-12-åringar i form av Lasten uutiset. Dessutom sänder HS korta nyheter i videoformat på fredagar och på webben gör redaktionen kontinuerligt nyheter för barn, tillsammans med barnreportrar.

I en tid av sjunkande pappersupplagor, allt större digitalisering och allt fler distributionskanaler i form av sociala medier där vem som helst kan publicera sig när som helst, satsar många nordiska medieföretag – intressant nog – på pappersläsning för barn.

I oktober lanserade Svenska Dagbladet sin barntidning Junior som utkommer en gång i veckan. Under den första veckan tecknades närmare 5000 prenumerationer och den går fortsättningsvis mycket bra, enligt SvD.

Konkurrenten Dagens Nyheter lanserade ett par månader senare en namne, DN Junior, men har valt ett annat koncept: ett uppslag i printen varje lördag, som görs i samarbete med Kamratposten.

I Norge var Aftenposten Junior den norska dagstidning som ökade mest i fjol, med 15 procent, och upplagan ligger nu på drygt 25 000 exemplar. Också Bergens Tidene ska starta en motsvarande Junior till skolstarten i augusti, men som en digital satsning i mobilen.

I Danmark har Berlingske gett ut Kids' News i ett drygt år, och globalt sett finns det nyhetstidningar för barn i många länder, bland annat i Frankrike, Tyskland, Österrike och USA.

De flesta mediehus som gör nyhetsjournalistik för barn blandar tunga nyheter med lättare ämnen, och presenterar allt på ett sätt och ett språk som är lättförståeligt för de unga.

Det är svårt att göra nyheter för barn, men när det görs skickligt är det ett suveränt sätt för vem som helst att få bättre grepp om världen. Vuxna rekommenderas att tjuvkika och -läsa!

Artiklar för och av barn och unga är i sig inget nytt. Många tidningar, även HBL, har i årtionden haft så kallade juniorsidor men av olika orsaker har de ofta torkat in på ett flertal håll. Ibland har det hängt på att enskilda eldsjälar slutat.

Nu syns glädjande nog en ny intressevåg.

För medieföretagen stavas målet förstås både engagemang och euro; att den här vägen få kontakt med kommande läsare och tittare.

Men många talar också om ett större uppdrag som täcker mediefostran och samhälleliga ambitioner i en värld som blir allt mer komplex och där allmänbildningen tenderar att bli allt tunnare, inte minst på grund av ändrade medievanor och nedskärningar inom utbildningen. Många elever uppvisar en sjunkande läs- och skrivförmåga, vilket är oroväckande eftersom den är grunden till det mesta.

Därför är det välkommet att medieföretagen tar ett demokratibevarande ansvar och visar för barn och unga hur viktigt, och roligt, det är att vara nyfiken på nyheter.

Susanna Ilmoni Chefredaktör för HBL

Mot en renare värld, ett flyttlass åt gången – ”Alla våra 150 röda bilar kör fossilfritt”

Mer läsning