Barbie – världens fräschaste 60-åring

60 år och inte en rynka. Men tiden har trots allt förändrat henne. I dag har den evigt unga Barbie en mängd olika kroppsformer, hud- och hårfärger. Hennes förmåga att alltid följa tidens strömningar är svaret på vad som hållit henne kvar på leksakstronen.

I slutet av 1950-talet såg Ruth Handler hur leksakerna begränsade hennes barn. Hennes son kunde låtsas vara astronaut, cowboy eller pilot. Hennes dotter kunde vara mamma.

Leksakstillverkaren Mattels officiella historieskrivning är att Ruth Handler skapade en docka för att visa flickor att de kunde bli vad som helst. Men Barbie var inspirerad av den tyska dockan Lilli, en skämtartikel för vuxna, skapad efter en vampig seriefigur i Bild-Zeitung. Lilli var aldrig pilot, racerförare eller advokat utan tog sig fram i livet genom att förföra förmögna män. Tyska föräldrar tyckte att den ekivoka dockan var en synnerligen olämplig leksak för små barn och Lilli var en populär present på svensexor.

På en resa i Europa köpte Ruth Handler några Lillidockor och använde dem som förlaga till Barbie. 1964 köpte Mattel rättigheterna till Lilli. Resten är historia.

I dag har den evigt unga Barbie en mängd olika kroppsformer, hudfärger och hårfärger. För samlaren Eva Hylén är ansiktsuttrycket på dockan det viktigaste. Hon drar sig inte för att byta huvud på dockorna för att skapa rätt helhet. Bild: TT/Johan Nilsson

Debut i New York

Den 9 mars 1959 gjorde Barbie entré på American toy fair i New York och blev en omedelbar succé. Bara första året såldes 350 000 dockor.

Men alla uppskattade inte den kurviga blondinen. 1962 skapades brittiska Sindy, som hade ett rundare, barnsligare, ansikte. Ett tag dominerade hon helt på stora delar av den europeiska marknaden, och många som var små på 1970- och 80-talet minns hur de harmset fick nöja sig med den mindre glamorösa, billigare europeiska kusinen. I början av 2000-talet försvann Sindy helt.

Barbie är däremot fortfarande, efter 60 år, en av världens bäst säljande leksaker. Men hon är inte längre det blonda blåögda bombnedslaget många fortfarande ser framför sig, i alla fall inte bara det. Dagens Barbie kan vara kraftig, kort, lång, mörk, rullstolsburen eller ha benprotes.

Att leksakstillverkaren Mattel lyckats anpassa sitt guldägg efter tiderna tros vara förklaringen till att Barbie fortfarande säljer. 2018 sålde Barbie bättre än vad hon gjort på fem år.

Barbie har alltid haft många tillbehör att välja på, till exempel skor. Bild: TT/Johan Nilsson

Sydde kläder till dockan

Till Sverige kom Barbie 1963. Då var Britt-Marie Lindh tolv år, ett gränsfall för om det skulle vara skämmigt att leka med dockor, säger hon själv.

– Men man lekte inte med Barbie som med en vanlig docka, utan man sydde kläder och virkade och använde henne som modell.

När hon blev äldre glömde Britt-Marie Lindh bort sina dockor. Men 1989 öppnade hon en affär i Gamla stan i Stockholm. Hon hade börjat med kuriosa, men blev snabbt intresserad av leksaker.

– Folk började fråga efter Barbie och jag började titta efter mina egna. Det sade väl klick och jag började samla. Det blev så att de finaste dockorna och kläderna som kom in till butiken behöll jag själv, det var ju inte så kul för de andra samlarna.

Gamla Barbiedockor i Britt-Marie Lindhs samling. Arkivbild. Bild: TT/JANERIK HENRIKSSON

Dyra kläder

Intresset tog henne vidare på samlarmässor i Europa och USA, men i dag har mycket av handeln flyttat ut på nätet. Det finns stora pengar i Barbievärlden och intresset är stort inte bara för dockorna utan även för kläder och tillbehör. På Tradera kan kompletta utstyrslar gå för flera hundra euro.

Britt-Marie Lindh berättar om en prästfru på Gotland som köpt Barbiekläder på 1960-talet och aldrig öppnat förpackningarna. När hon dog för drygt tio år sedan hittades kläderna och auktionerades ut.

– Det var stor uppståndelse bland samlarna, säkert över 200 kartonger. Det var en härlig upplevelse. Det var fantastiskt att få se. Mattel sydde upp alla kläder och de är otroligt snyggt monterade i originalförpackningarna.

Britt-Marie Lindh tycker bäst om de äldre dockorna. Hennes egen favorit är nummer tre som kom 1960 och aldrig såldes i Sverige.

– Jag ser Barbie som kulturhistoria, som en vacker pryl, rent estetiskt. Och kläderna är så fantastiska, jag tycker om att ställa upp små stilleben och hitta rätt kläder till rätt hårfärg. Det väcker skaparglädje.

Byter huvud

För vissa samlare är det viktigt att dockorna aldrig lämnar originalförpackningen, men för Eva Hylén i Helsingborg är det tvärtom. Hon öppnar förpackningar och drar sig inte för att byta huvud på dockorna. För henne är det ansiktsuttrycket på dockan som är det viktigaste.

– Det finns dockor som kan röra alla leder. Då brukar jag köpa en extra och byter huvudet.

Hon berättar att det till och med går att skicka bort huvuden till personer som tvättar dem och målar dit nya ansikten.

Eva Hylén bygger upp miljöer med sina dockor och är ständigt på jakt efter tillbehör i rätt storlek. Hon tycker bara att det är bra att Barbie förändrats så att mångfalden blivit större.

– Jag tycker att det är positivt att hennes kropp har förändrats. Jag förstår att hon först gjordes så, annars hade hon nog sett väldigt klumpig ut i kläderna. De var sydda och sömmar och sömsmån tar lika stor plats på ett dockplagg som på ett riktigt.

Britt-Marie Lindh tar också Barbies ofta kritiserade kurvor i försvar.

– Man har alltid lagt vuxna värderingar på barns lekar. Barbie skapades för att se snygg ut med kläder på.

Hur gick det då för Lilli, Barbies mindre präktiga föregångare? Även om hon försvann från marknaden kan man säga att historien gett henne upprättelse. Lillidockorna är i dag åtråvärda samlarobjekt, för de finaste är samlare villiga att betala dubbelt så mycket som för Barbiedockor.

Bakgrund

Barbies historia

Den 9 mars 1959 gjorde Barbie debut på American toy fair i New York. Succén var omedelbar, redan första året såldes 350 000 dockor.

1961 gjorde Ken entré iklädd röda badbyxor, sandaler och en gul handduk.

1962 fick Barbie sin första bil, en aprikosfärgad Austin Healy 1 000 MKII BN7.

1963 kom Barbie till Sverige.

1967 kom den första kändisdockan. Den brittiska modellen Twiggy var först ut i en lång rad kändisar i Barbieform. Andra som förärats en Barbieversion av sig själv är Sveriges kronprinsessa Victoria, Cher, Heidi Klum och Jennifer Lopez.

1968 mitt under medborgarrättsrörelsen lanserades Barbies första svarta vän Christie.

1971 kom Malibu Barbie, hennes ansikte skiljde sig lite från föregångarnas och till skillnad från dem tittade hon rakt fram och inte åt sidan.

1980 kom de första färgade dockorna som inte såldes som vänner till Barbie utan som Barbie. Mattel lanserade en svart och en latinamerikansk Barbiedocka.

På 1980-talet växte intresset för Barbie som samlarobjekt. I oktober 1980 hölls den första samlarmässan som lockade hundra samlare i New York. 1988 startades månadstidningen Barbie Bazaar.

Barbie har samarbetat med många designer med början 1985 när Oscar de la Renta skapade en kollektion för henne.

2001 kom den första långfilmen med Barbie i huvudrollen.

Till 50-årsjubileet 2009 ordnades Barbies första modevisning, där modeller visade upp Barbies ikoniska kläder på catwalken.

2014 startades Instagramkontot @barbiestyle som har 1,9 miljoner följare.

2016 kom Barbie med flera olika kroppstyper – kraftig, liten eller lång. Det fick Barbie att hamna på tidningen Times omslag.

2017 tillkom ännu fler hudfärger, ögonfärger och frisyrer. Ken fick också en uppdatering och dök upp i en smalare och en kraftigare version, samt med en tidstypisk "manbun" (hårknut).

2018 släpptes Barbie Role models på internationella kvinnodagen. Bland dem fanns kvinnliga pionjärer som konstnären Frida Kahlo, Nasa-matematikern Katherine Johnson, fäktaren Ibtihaj Muhammad, boxaren Nicola Adams Obe och piloten Amelia Earhart.

Källa: Mattel, Barbieringen

Fräscht grepp på bostadsmarknaden tilltalar unga

17.5.2019 - 16.03