Bachs musik som expressiv dans

SPEKTAKULÄR PARDANS. Thibault Monniers och Gabriel Davidssons briljanta pardans är en av höjdpunkterna i Nationalbalettens uppsättning av Nacho Duatos verk. Bild: Sakari Viika

Nationalbaletten bjuder på en genomgående stilfull tolkning av den världsberömde koreografen Nacho Duatos Bach-hyllning.

Bach. Forms of Silence and Emptiness.

Koreografi: Nacho Duato. Musik: J.S. Bach. Scenografi: Jaffar Chalabi. Kostymer: Nacho Duato, Ismael Aznar. Ljussättning: Brad Fields. Dans: Nicholas Ziegler, Linda Haakana och Desislava Stoeva samt övriga dansare ur balettens ensemble.

Nationalbalettens premiär 4.5.

Mängder av musik av Johann Sebastian Bach i både välkända och mindre kända satser. Flödande, expressiv, funktionellt formad och episodiskt varierande dans i en stramt barskrapad och ofta mörkstämd scenisk värld. Det här är stoffet för Nationalbalettens helaftonsverk av den världsberömde koreografen Nacho Duato.

Bach. Forms of Silence and Emptiness är ursprungligen ett beställningsverk för baletten i Weimar inom ramen för kulturhuvudstadsåret 1999. Året därpå fick Duato som koregraf och Jaffar Chalabi som scenograf det prestigefyllda priset Benois de la danse för verket, som räknas som ett av de främsta i Nacho Duatos mycket omfattande produktion.

Kontrasterna mellan den klassiska musiken, det samtida, givetvis utryckligt balettbaserde dans- och rörelsespråket och den delvis rörliga stålrörsbaserade scenografin, skapar mening och växlande stämningar verket igenom. Tidvis är helheten modernistiskt sammansvetsad men den episodiska fragmentariskheten och bristen på sammanhängande eller entydigt narrativ gör helhetsintrycket mera knutet till det samtida. Garanterat ännu mera vid premiären för 17 år sedan.

Kreativa processer

Verket är en hyllning till Bach och hans musik men det fokuserar inte på hans person eller levnadsgång utan på kreativa processer, konstnärlig inspiration och existentiell problematik på ett sätt som är öppet för olika tolkningar.

Bach, Cellon och Döden figurerar som portalfigurer verket igenom. Som Bach gör Nicholas Ziegler en promenadroll i vit peruk och tidsenlig kostymering. Cellon tolkas med känslighet och fina linjer av Linda Haakana – i verkets första del som ett resonerande instrument och i den andra som partner i ett luftigt pas de deux med Bach. Döden dansas av Desislava Stoeva med expressiv ansats och naturlig pondus i framställningen. Mera av samma kvaliteter hos ensemblen i övrigt kunde ha gjort den nu genomgående stilfulla tolkningen glansfull.

Musiken är nu, liksom alltid för Nacho Duato, såväl utgångspunkt som fokus. Med ett något slitet uttryck kunde man säga att "man ser musiken" i alla satsers dans. Väldigt påtagligt blir det i den kända solocelloscenen när Bach (Ziegler) med en stråke spelar på Cellon (Haakana) i en finurlig visualisering av musik, musiker och instrument. Den expressiva orkester- eller stolscenen strax före är ett annat exempel. I den kan man föreställa sig noter eller tangenter. Musikens polyfoni och kontrapunkter tjänar verket igenom som bas för soli, duetter och gruppdans i olika formationer.

Seriöst och roande

Den första delen, kallad Mångfald, har hela femton satser och upprepade och tydliga lyft på ett ofta rent underhållande sätt. Den andra delen kallad Stillhetens och tomhetens former, är med sina åtta satser mera seriös med en mycket dramatisk början för en mansgrupp klädd i liturgiskt svartlila kjolar. I andra delen ingår något som kunde ses som en uppdatering av introduktionen till Bajadärens Skuggornas rike. Här går nämligen gruppen i profil i procession långsamt uppåt längs de snedställda ramperna i fondens rörkonstruktion.

Detta är uttryckligen ett ensembleverk med fokus på helhet och jämn tolkning. Bland de individuella prestationerna sticker ändå Thibault Monniers och Gabriel Davidssons spektakulära pardans i krinolin ut. De dansar behärskat och med en synnerligen expressiv teknik. Eemu Äikiö sticker vid premiären likaså ut både enskilt och i ett stiligt adagio med Tiina Myllymäki.

Jan-Peter Kaiku

10 ljudböcker att sträcklyssna på i sommar

Semestern börjar och nu har du gott om tid att lyssna på en bra bok! Här är boktips för sommarens härligaste lyssningar valda av Storytel’s redaktörer. 20.6.2019 - 09.49