Konstnärerna kämpade för ett drägligare liv också när bomberna föll från himlen

Under andra världskriget försattes stora delar av det europeiska kulturlivet i undantagstillstånd. Det konstnärliga tomrummet behövde fyllas och musiken utgjorde både tillflyktsort och tillhygge i kampen mot ockupanter. Pianisten Martin Malmgren utforskar tre dådkraftiga musikers handlingar under undantagsförhållanden.

I ur och skur spelade pianisten Myra Hess på Nationalgalleriet i London under andra världskriget. Totalt kom konserterna att locka över 800 000 besökare under sex och ett halvt år.
Martin Malmgren
23.08.2020 06:34 UPPDATERAD 20.09.2020 08:56
Vid Nazitysklands invasion av Polen och den efterföljande krigsförklaringen av Storbritannien och Frankrike stod pianisten Myra Hess (1890–1965) vid ett vägskäl. En längre konsertresa till USA var på kommande, men att överge Storbritannien i nationens ödesstund kändes fel. I London blev konserter och andra publika tillställningar snabbt sällsynta, men samtidigt som Nationalgalleriets värdefulla tavlor transporterades till säkrare orter fick Myra Hess en idé. Kunde inte galleriet nyttjas för dagliga konserter för den breda allmänheten, som säkerligen hungrade efter kulturella upplevelser? Kanske kunde galleriet omvandlas till en fristad där publiken och musikerna för stunden kunde glömma den grymma verklighet Europa hamnat i?

ANDRA LÄSER