Skatteförvaltningen till influerare: Gratis produkter är inte gratis

Influerare får ofta produkter och rabatter, också utan att ha bett om det. Skatteförvaltningen påminner om att man måste betala skatt på dem.

Förutom att deklarera penninglön är också gåvor och rabatter skattepliktig inkomst för influerare.
Anna Svartström
23.03.2022 08:47 UPPDATERAD 23.03.2022 14:57
"För en del influerare på sociala medier är det klart att skatt ska betalas på till exempel produktgåvor, men alla känner knappast till det. Största delen av influerarna på sociala medier är unga och unga vuxna med begränsad erfarenhet av att sköta skatteärenden. Därför är det viktigt att berätta om spelreglerna för beskattningen."
Så säger ledande skattesakkunnig Kirsi Tuunala på Skatteförvaltningen i ett pressmeddelande.
Influerare på till exempel sociala medier och Youtube får ofta produkter och olika rabatter – för många är det en central del av hela verksamheten – och det är alltså att se som skattepliktig inkomst. Det gäller även sådana produkter som influeraren inte har bett om eller inte har presenterat i sina sociala kanaler.
Det finns ändå ett undantag. Är gåvan värd mindre än 50 euro behöver man inte betala skatt på den – om den inte är ersättning för synlighet, då är den alltid skattepliktig.
Skatteförvaltningen ger ett räkneexempel: Den influerare som får en inträdesbiljett till en festival värd 120 euro och gratis hotellnätter för 350 euro får en gåva värd 470 euro som är skattepliktig förvärvsinkomst.
Värdet räknas enligt det gängse värdet på en produkt, tjänst eller rabatt.

ANDRA LÄSER