Jazzens och konstmusikens sekellånga flirt

Jazzen och konstmusiken har flirtat med varandra under hela jazzens sekellånga existens men någon egentlig kärlekssaga kan man knappast tala om, därtill är de alltför väsensskilda. Tack vare ett antal lika fördomsfria som innovativa förmågor på bägge sidor skranken har vissa närmanden dock varit möjliga, med stundtals rätt så spännande legeringar som resultat.

UMO:s konstnärliga ledare Ed Partyka dirigerade samarbetskonserten mellan sin ensemble och Helsingfors stadsorkester.
13.02.2021 15:11 UPPDATERAD 13.02.2021 15:16

Helsingfors stadsorkester och UMO Helsinki Jazz Orchestra. Dirigent: Ed Partyka. Solister: Osmo Linkola, Mikko Mäkinen, Heikki Nikula, Jouni Järvelä, klarinett, Mika Paajanen, valthorn, Kasperi Saarikoski, trombon. Bernstein, Elias, Stravinsky, Partyka, Strayhorn, Shaw. Musikhuset 12.2.

HSO & UMO strömmad konsert från Musikhuset 12.2.
Leonard Bernstein var en av de första som på allvar försökte sig på att kombinera jazz med konstmusik och Prelude, Fugue and Riffs från 1949 är en oemotståndligt svängig och lagom intrikat koncipierad sak. HSO-klarinettisten Heikki Nikula hör till de relativt få inhemska klassiska musiker som är lika hemma inom jazz och improviserad musik och visst gav han Benny Goodman en rejäl match här.
Klarinetten var, skojigt nog, i huvudrollen under HSO:s och UMO:s smart uppbyggda samkonsert och då orkestrala jazzsaxofonister i regel har klarinett och flöjt som biinstrument rådde det ingen brist på vare sig solister eller ensemblemusiker.

ANDRA LÄSER