Sexleksaker för män och par trendigt just nu – "Det är inte bara glidmedel som gäller längre"

Massvis med nya produkter och attitydförändringar. Det är orsakerna till att män nu vågar och kan köpa sexleksaker, menar Mikko Rosén.

Flera nya trender har uppstått inom vuxenleksaksvärlden, säger en av landets största försäljare.
Länge har sexleksaker för kvinnor varit den absolut bästsäljande kategorin hos landets sexleksaksbutiker. Men nu svänger trenden.
– Just nu är det sexleksaker som är menade för par och för män som trendar, säger Mikko Rosén.
Han är vd för nätbutiken Kaalimato, en av Finlands största återförsäljare av vuxenleksaker. Att leksaker för män blir allt populärare har han märkt av sedan en tid tillbaka.
– Det är egentligen ingen ny trend, men en trend som fortsätter att öka på sig. För män har det länge varit ett tabu, men nu talar man mer om sexleksaker och nu har också männen hittat de här leksakerna.
Rosén ser stora attitydförändringar kring mäns sexualitet.
Många nya produkter som riktar sig till män har dykt upp på marknaden de senaste åren, säger Rosén. Men trots det, och trots att attitydförändringen nu sker, finns det fortfarande ett upplevt tabu bland män. Enligt en undersökning som Kaalimato lät göra förra hösten tyckte 39 procent av kvinnor att mäns användande av sexleksaker är tabubelagt. Däremot upplevde 51 procent av männen att det var tabu.
För män har det länge varit ett tabu, men nu talar man mer om sexleksaker och nu har också männen hittat de här leksakerna.
Mikko Rosén
– Vi kan kanske ännu inte säga att man är stolt över att äga en sexleksak, men man behöver inte skämmas.

Att använda tillsammans

Att attitydförändringar sker kan också märkas i det faktum att produkter menade för par att använda tillsammans nu också går åt.
– Människor vågar prova mera och är intresserade av sexleksaker. Det är inte bara glidmedel som gäller längre utan man vill också ha lite skojigt i sovrummet – tillsammans, inte bara ensamma.
Efter ett par guldår under coronapandemin ser branschen för vuxenunderhållning fortsatt ljust på framtiden, säger Rosén.
– Höga förväntningar har vi alla. Till exempel har Prisma tagit in den här typen av produkter till sitt sortiment, även om man skulle kunna tänka sig att kedjan är rätt konservativ. Världen och attityder förändras.

ANDRA LÄSER