Internationella medier har bytt fokus – militärer har blivit intressantare än lärarna

Förr var det den högklassiga utbildningen, det lyckliga folket och den unga kvinnliga statsministern som gav Finland mest synlighet i utländska medier. Nu riktas världens blickar mot det som kan bli Natos längsta gräns med Ryssland.

Den finska statsledningen har rest runt i skytteltrafik de senaste månaderna inför en finsk Natoansökan, och tagit emot besök på hög nivå. Här har president Sauli Niinistö besök av sin estniske kollega Alar Karis.
På presskonferenser trängs de finländska journalisterna med de utländska. På världens största nyhetsmedier armbågar sig rubriker om Finlands eventuella Natoansökan fram.
Plötsligt har Finland blivit ett land där korrespondenter samlas och där reportage för internationella medier skrivs. Det ökade intresset ser tjänstemännen på Utrikesministeriet tydligt, säger Marja Cruz, första sekreterare för kommunikationsavdelningen vid ministeriet.
"I traditionella och sociala medier har Finlands synlighet under de senaste veckorna legat långt över det normala, och under toppdagar till och med mångdubbelt högre när det gäller volymen", skriver hon i ett mejl till HBL.
Utrikesministeriet summerar årligen rapporteringen om Finland utomlands i översikten Finland in the world media. I tidigare års upplagor är den finländska skolan, jämställdheten, hanteringen av epidemin och Finland som världens lyckligaste land återkommande teman som medier över hela världen rapporterat om.
Numera hittas nyheter från Finland nästintill dagligen på de största tv- och radiokanalerna och nyhetssajterna. Men intervjuer med finländare som ter sig oförstående till utnämningen världens lyckligaste land eller lärare som förklarar den finländska skolmodellen har bytts ut mot självsäkra kamouflerade soldater och politiker som förklarar att Finland är ett land som tar självständiga beslut.
"Det finns en betoning på andra ämnen än tidigare, nu skriver man om Finlands utrikes- och säkerhetspolitik, medan det tidigare ofta har handlat om andra, mjukare ämnen", säger Cruz.
Enligt henne började det internationella intresset för Finland öka redan vid årsskiftet.
"På Utrikesministeriet har det märkts genom ökade förfrågningar om intervjuer med utrikesministern, tjänstemän och andra förfrågningar om den aktuella utrikes- och säkerhetspolitiska debatten i Finland."
Också genom att analysera sökningar på Google kan man se hur intresset för Finland skjutit i höjden efter Rysslands invasion av Ukraina. Sökfrekvensen för de relaterade söktermerna kärnvapen, Nato, hot och invasion har alla ökat med mer än 1 000 procent de senaste månaderna.
"En del journalister besöker Finland, vissa av dem har kontakt med Utrikesministeriet men långt ifrån alla. På nätet kommer också många förfrågningar om intervjuer och bakgrundsinformation från hela världen", avslutar Cruz.
ANDRA LÄSER