– Människor flög ur sina stolar, säger ett vittne.
Sex män i matchade hjälmar och militäruniformer anlände plötsligt med gummibåt till en kaj vid ett lyxhotell på Rivieran. En svart flagga med en vit symbol med en röd prick i mitten vajade från en mast.
Gäster och flera Hollywood-stjärnor som satt på en Hotel du Caps terrass greps av panik. Många påmindes om de blodiga attackerna i Paris och befarade det var män från terrororganisationen IS, rapporterar nyhetsbyrån AFP.
– Någon skrek och människor flög ur sina stolar och började springa mot ett poolområde. Det var ganska skrämmande, säger J.R. Savet, en amerikansk publicist, till Hollywood Reporter.
Men det hela var ingen terrorattack. Det var ett plumpt pr-trick riktat mot superrika besökare av filmfestivalen i Cannes av det Parisbaserade internetbolaget, Oraxy.
Den märkliga episoden inträffade i fredags och kritiken har inte varit nådig, men företaget har inte kommenterat händelsen.
– De här männen vet att de verkligen har gått för långt och skäms i dag, säger en talesperson vid polisen i Cannes.
Internetbolaget riskerar nu åtal för att ha brutit mot den franska sjölagstiftningen och utsatt människor för "psykologisk trauma", säger en jurist till AFP.
ANDRA LÄSER
Manchester United FC
Finlandssvenska Thomas Zilliacus vill köpa Manchester United – berättar om budet på 3,5 miljarder för HBL
23.03.2023 13:13



Sjukdomar och diagnoser
”Som att ha ett torgmöte i huvudet” – Oliwer, 26, har adhd och är nöjd över att ha en diagnos
23.03.2023 18:58

Coronaviruset
Åland får beröm i ny nordisk covidrapport – bjöd in ”bortglömda” barn i beslutsfattandet
23.03.2023 18:44
