Emma Peura bearbetar kollektivt trauma i platsspecifika pappersverk

Då Lokka bassäng byggdes 1967 hamnade byarna Pilliranta, Riesto och Korvanen under vatten. Emma Peuras familj hörde till dem som tvingades flytta, ett trauma hon behandlar i sin utställning på Kosminen.

I utställningen Forest etchings and other markings bearbetar nyutexaminerade Emma Peura hur byggandet av Europas största konstgjorda sjö tvingade hennes familj och andra att överge sina hem. Sköra pappersverk berättar en historia om saknaden efter en plats som inte längre finns.

För mig är konst synonymt med att bearbeta. Ett intryck, en känsla eller en idé hos en konstnär bearbetas, i vissa fall mera konkret än i andra, till ett konstverk för en publik att ta del av. För publiken fungerar konsten som yta att projicera sina egna upplevelser på och eventuellt komma till nya insikter. Konst erbjuder oändliga möjligheter till personliga sätt att hantera trauma, vilket blir smärtsamt aktuellt i Emma Peuras första soloutställning som utexaminerad konstnär.

ANDRA LÄSER