Mera personlig kommunikation behövs från FPA

Då man ser ett brev från Folkpensionsanstalten FPA i postlådan blir man alltid lite nervös. Det kan antingen handla om en rutinmässig justering av bostadsbidraget eller i värsta fall upphävning av en förmån utan förvarning, med återkravsanmälan som bilaga. Det finns en orsak varför många ser FPA som en ansiktslös myndighet som skickar brev som blixtar från en klar himmel. För många är tröskeln att kontakta myndigheten hög, och plötsliga beslutsbrev utan förvarning sänker inte denna tröskel.
FPA:s kommunikation fungerar i allmänhet helt rimligt. Speciellt kommunikationen riktad till unga och studerande verkar vara god, då FPA är synligt framme till exempel på Instagram och Jodel. Problemet ligger inte i bristen på kanaler som "Fråga FPA", utan i den personliga kommunikationen.
Ett enkelt sätt att ändra känslan av ansiktslöshet skulle kunna vara ett enkelt textmeddelande till den som just slutat på andra stadiet eller börjat studera vid en högskola. Bara ett enkelt “Hej, vi är här för dig om det behövs” skulle göra mycket för många som håller på att flytta till sitt första egna hem på en obekant ort. Ett personligt bemötande, även via internet eller telefon, gör tröskeln att ta kontakt vid behov betydligt lägre.
Kommunikationen är viktig också vid sådana ändringar i livet, som kan påverka individens förmåner. Det skulle spara mycket stress och ångest om FPA skulle ta kontakt och be om en utredning innan man bestämmer att upphäva en förmån. Då behöver man inte stressa över överraskande brev i postlådan och samtidigt blir kommunikationen med FPA mycket lättare och mer personlig.

Otso Reijonen,

förbundsstyrelsemedlem, Svensk Ungdom

ANDRA LÄSER