Avgifterna tar död på skärgården

Bild: Wilfred Hildonen

Att det här skulle gynna Finlands ekonomi i det långa loppet förstår vi att är struntprat.

Jag sitter för tillfället på förbindelsebåten m/s Norden på väg till min arbetsplats. Det här är en del av min vanliga arbetsväg, som jag dagligen gjort sedan våren 2013 när jag flyttade från studier ut till fasta Nagu. Jag flyttade hit för att stanna, bilda familj, bygga upp och driva ett företag ute på ön Brännskär tillsammans med två andra personer. De är båda i dag tillsammans med sina familjer fastbosatta på ön och i många fall helt beroende av förbindelsebåtstrafiken.

Jag förstår att någonting måste göras när det sinar i grundkassan och jag är själv villig att betala "det rimliga biljettpriset" för att jag som företagare, men inte fastbosatt i skärgården, använder mig av sjötrafiken som jag mycket väl är medveten om är kostsam för samhället. Tillsammans med stuggäster och turister är jag villig att betala den skäliga summan om det här anses som den bästa lösningen, vilket det inte är. Att det här skulle gynna Finlands ekonomi i det långa loppet förstår vi att är struntprat. Att göra det svårare för företag att verka i det som kunde kallas för en av Finlands mest spektakulära miljöer (hänvisar till Visit Finland) är helt absurt.

Allt företagande som är möjligt att driva i vår vackra skärgård behövs för att det som Finlands styre verkar se som ett mörkt hål skall leva vidare. När det gäller turister tror jag visst att de flesta säkert är villiga att betala avgiften. Ändå påverkar det direkt oss som företagare eftersom turisten i stället väljer bort de nyrökta abborrarna då den personliga budgeten stramas åt.

Jag har läst att de "rimliga avgifterna" för enkel resa är 10 euro och 15 euro för en längre rutt, samt att tungtransporten kan kosta mellan 100 och 150 euro per resa (Yle Nyheter 16.11). Det här hoppas vi är obekräftade nyheter. Det här är absolut inte "rimliga avgifter", det här tar död på skärgården. Om skärgårdsborna som är fastbosatta på öarna är tvungna att betala för sin resa till service kommer tyvärr avbefolkningen att få ett uppsving. Det här kommer även att påverka alla som vill besöka vår vackra skärgård, man får räkna med sämre service och dyrare priser.

För mig personligen, som redan nu får vända på slantarna är det här ett hårt slag i ansiktet. För mig skulle det löna sig att varje gång välja att köra den egna båten till jobbet och lämna förbindelsebåten helt och hållet i stället för att vara bunden till dyra tidtabeller. Vilket inte är möjligt året runt. Det värsta är att jag vet att jag är långt ifrån den enda av dem som drabbas värst av den här idiotiska förändringen.

Linus Söderlund Lillandet, Nagu

Mot en renare värld, ett flyttlass åt gången – ”Alla våra 150 röda bilar kör fossilfritt”

Mer läsning