Aurora Botnia mötte havet – se bilder från när den nya Kvarkenfärjan sjösattes i Raumo

Wasalines nya bil- och passagerarfärja Aurora Botnia sjösattes vid Raumovarvet på fredagen. Färjan kommer att kunna bruka antingen flytande naturgas eller biogas som bränsle. Bild: Mikael Piippo/SPT

Wasalines nya bil- och passagerarfärja Aurora Botnia har sjösatts och väntas bli klar till valborg. Den nuvarande färjan Wasa Express är till salu för 5 miljoner euro.

Byggandet av rederiet Wasalines nya bil- och passagerarfärja Aurora Botnia tog ett stort symboliskt steg framåt när fartyget sjösattes i Raumo på fredagseftermiddagen.

Aurora Botnia byggs vid Raumovarvet Rauma Marine Constructions och beräknas bli färdig våren 2021. Färjan kommer att trafikera rutten Vasa-Umeå.

Wasalines vd Peter Ståhlberg hade orsak till dubbel glädje på fredagen. Förutom över sjösättningen gladdes han över regeringens beslut att lätta på restriktionerna för inresor till Finland.

– Det känns jättebra i dag, jag kan inte vara annat än glad nu. Vi har sett fram emot sjösättningen av den nya färjan, och dessutom innebär regeringens beslut att vi åter kan börja ta svenska passagerare, säger Ståhlberg.

Reserestriktionerna som har införts för att bromsa coronaviruspandemin har slagit hårt mot Wasaline. Passagerarantalet har minskat med 70 procent från årsskiftet till i dag jämfört med motsvarande tidsperiod i fjol.

Varvspersonal och inbjudna gäster öppnade ventilerna så att havsvattnet kunde strömma in i Raumovarvets docka där färjan Aurora Botnia stod och väntade. Bild: Mikael Piippo/SPT

"Alla skattebetalare kan vara stolta"

Wasaline ägs av bolaget Kvarken Link som i sin tur ägs av städerna Vasa och Umeå. Peter Ståhlberg betecknade Aurora Botnia som "ett mästerverk av samarbete".

– Alla skattebetalare kan vara stolta över det här fartyget. Det för med sig tillväxt och jobb, och ökar regionens dragningskraft.

Enligt Ståhlberg är den volymökning på fraktsidan som den nya färjan för med sig extremt viktig. Aurora Botnia kommer att ha en lastkapacitet på 1 500 filmeter för gods och bilar.

– Vi är en satsning på infrastruktur, och de pengar som städerna satsar på det här kommer de att få tillbaka väldigt snabbt.

Aurora Botnia kostar drygt 120 miljoner euro. Färjan kommer att ersätta Wasalines nuvarande färja Wasa Express.

Wasa Express, byggd 1981, är till salu. Enligt Ståhlberg har fartyget väckt intresse på olika håll i världen men tills vidare har ingen affär varit särskilt nära.

– Om vi får fem miljoner euro är vi beredda att sälja, säger Ståhlberg.

Rederiet Wasalines nya färja Aurora Botnia fick stifta bekantskap med havsvattnet för första gången i samband med sjösättningen vid Raumovarvet i fredags. I slutet av vintern eller början av våren blir det dags för provkörningar till havs. Bild: Mikael Piippo/SPT

Rederiet Wasalines vd Peter Ståhlberg är nöjd med att reserestriktionerna mellan Finland och Sverige avvecklas. Wasalines färja trafikerar rutten Vasa-Umeå. Bild: Mikael Piippo/SPT

16.9.2019: Byggandet av den nya bil- och passagerarfärjan som ska trafikera rutten Vasa-Umeå inleds vid varvet Rauma Marine Constructions i Raumo.

20.12.2019: Bolaget Kvarken Link som låter bygga färjan meddelar att den kommer att få namnet Aurora Botnia.

13.2.2020: Färjans kölsträckning firas vid Raumovarvet.

11.9.2020: Färjan sjösätts vid Raumovarvet.

1.5.2021: Färjans jungfrufärd är inplanerad till första maj.

Källor: Rauma Marine Constructions, Kvarken Link

Fastighetsfonder ger den privata placeraren möjlighet att dra nytta av fastighetsmarknadens stabila avkastning

Mer läsning