Audiovisuella syntlopp

Kraftwerks charmiga minimalism influerar fortfarande såväl band i marginalen som storsäljare.Bild: Roni Rekomaa

Kraftwerk spelade på torsdagen säkert men bjöd inte för låtarnas del på överraskningar.

Musik

Kraftwerk

Finlandiahuset 15.2.

Det tyska syntmusikunderverket Kraftwerk har inte utkommit med något nytt efter plattan Tour De France Soundtracks (2003) men försvarar ändå sin position som nyskapare. Bandets charmiga minimalism influerar fortfarande såväl band i marginalen som storsäljare.

Kvartetten som leds av Ralf Hütter (f. 1946) har särskilt under 2010-talet satsat på det visuella och den moderna 3D-tekniken lämpar sig därför väl för bandets storslagna konserter.

Att betrakta en Kraftwerk-spelning genom 3D-glasögon möjliggör en djupdykning in i bandets perfektionistiska värld. Det visuella innebär att bildflödet som består av konstnärliga datoranimationer och filmsnuttar från verkligheten är i perfekt synk med musiken som strömmar ur fyra syntar. Varje låt fungerar som en audiovisuell episod som man kan njuta av enbart som underhållning, men ännu intressantare är att i dem iaktta detaljer som sammanlänkas till unika helheter.

Konsertens hitkavalkad utgjorde en stilig genomskärning av bandets karriär. De slående enkla melodierna och maskinsoundet förmedlade intrycket av det moderna, vare sig det handlade om genombrottshiten Autobahn från 1973 eller nyare hits.

I Kraftwerks fall kan till och med årgångsvara vara högst aktuellt; singeln Computer Love från 1981 kunde ju i dag gott fungera som signaturmelodi för internetvärldens allehanda dejtsidor.

I Spacelab med rymd och geografimotiv inkluderades en Helsingfors-eloge i form av videofilmade gatuvyer. Inslaget kröntes av ett ufo som dök upp ovanför Domkyrkan och styrde vidare ut över konsertsalen.

I bildflödet förekom genomgående lineära och rätsidiga figurer, kedjemönster och övrigt som symboliserade kopplingar och nätverk.

I den mångsidiga bildframställningen förekom inget flummigt utan mönstren avspeglade den redighet som annars också karaktäriserar Kraftwerks musik. Särskilt lyckad var låten Trans Europe Express' datoranimationer med linjer och grafiska mönster som symboliserade det genialiska med fungerande järnvägstrafik.

De ökända fyra Kraftwerk-robotorna som en gång brukade uppenbara sig i slutet av spelningarna, uppträdde nu enbart i 3D-flödet.

Det virtuella är av allt att döma just nu en primär inspirationskälla för kvartetten och det känns också som ett naturligt medel i kombination med technosoundet.

När bandet för en stund hoppade in på skivan som hedrar det kända franska cykelloppet Tour de France, kändes allt väldigt jordnära. Det underströks ytterligare av autentiska filmsnuttar från själva loppen och med närbilder på ansträngda cyklister. Hjulen snurrade, svetten lackade och cykelns egenskaper presenterades åskådligt med ljud och bilder.

På det stora hela löpte Kraftwerk sitt två timmars audiovisuella lopp med hedersflaggan i topp.

Recensionen är skriven utifrån den första av de två slutsålda konserterna i torsdags.

Ole Nerdrum

”Nu sover jag gott, äntligen!”

Angelina fick dålig sömn men rogivande växter hjälpte henne. "Min livskvalitet är mycket bättre nu" säger hon. 20.9.2018 - 13.33