Attitydproblem och bristfällig utbildning ligger bakom trögt it-arbete

Praktiska problem i arbetet sätter käppar i hjulet när it-experter ska arbeta. Bild: Carl-Anton Storbacka/SPT

It finns överallt – men vi utnyttjar den inte optimalt, visar en undersökning om hur it-branschen mår 2020.

Vem har inte suttit på ett möte och väntat på att videosamtalet ska börja fungera? Tio minuter av it-krångel om dagen blir många arbetstimmar i det långa loppet.

It-branchen som ska vara framåtsträvande bromsas upp i det praktiska arbetet, visar en undersökning Tietokeskus gjort om läget i it-branschen. 300 experter och chefer deltog i undersökningen.

Att arbeta som it-expert är motstridigt – å ena sidan ska du utvecklas konstant, å andra sidan slukar it-stöd och monotona uppgifter en stor del av arbetstimmarna. Dessutom bromsar attitydproblem, bristfällig utbildning av personalen och brist på tid upp arbetet.

I ett pressmeddelande säger Janne Lipiäinen, vd för Tietokeskus, att det handlar om ett problem som måste åtgärdas på ledningsnivå. I företagen finns ingen enhet som ansvarar för att få it-arbetet att löna sig, säger han.

– It-avdelningen skaffar in ny teknik, men vem ansvarar för att den används på ett vettigt och effektivt sätt?

Över hälften av dem som svarade på enkäten tyckte de största utmaningarna inom branschen är balansgången i det vardagliga arbetet. Att utbilda användare i ny teknik och att hantera datasäkerheten oroade också många.

Fastighetsfonder ger den privata placeraren möjlighet att dra nytta av fastighetsmarknadens stabila avkastning

Mer läsning