Arthur Jafa: Förmågan till empati är oändlig

Sverigeaktuella Arthur Jafa med guldlejonet som han belönades med på årets Venedigbiennal. Bild: Albin Dahlström/Moderna Museet

Videokonstnären Arthur Jafas dokumenterar USA:s svarta befolkning och de oförrätter den utsatts för. Nu ställer Jafa ut på Moderna Museet i Stockholm. – Relationen mellan dj:er och Duchamp är något som intresserar mig, säger han.

Det första verk som möter besökaren på Arthur Jafas utställning på Moderna Museet är en förstoring av ett fotografi från 1970 föreställande en beväpnad Jonathan P Jackson i en rättegångssal. Jonathan försökte frita sin bror George, aktivist i Svarta pantrarna och ställd inför rätta för att ha dödat en vit fångvaktare i samband med att tre svarta medfångar skjutits till döds på fängelsets rastgård. Strax efter att fotot tagits dödades 17-årige Jonathan av polis.

Arthur Jafa tar sig ofta an händelser som visar hur svarta amerikaner behandlats historiskt. Utställningen på Moderna är dock varken en ren historielektion eller ett debattinlägg.

Svart sydstatsflagga

På en av museiväggarna hänger en sydstatsflagga, klädd i svart tyg. Bakom den gömmer sig ett stjärnbanér, också det helsvart. "The confederate flag" har diskuterats flitigt i USA de senaste åren eftersom den av många förknippas med rasism.

– Jag har följt debatten men jag har ingen särskild åsikt i frågan. Jag förstår varför människor är upprörda men jag är mer intresserad av att göra min egen flagga än av att försöka tvinga någon annan att ta ner sin flagga, säger Arthur Jafa med ett kort skratt när vi slagit oss ner på ett kontor i museets källare.

Sedan barnsben har 58-åringen samlat på bilder och i Stockholm visas flera verk där foton och videoklipp kombinerats med musik. Som hypnotiska Apex där 841 bilder visas på 492 sekunder samtidigt som ett minimalistiskt technospår av Robert Hood pulserar i bakgrunden. Kulturikoner, youtube-klipp och nyhetssändningar flimrar snabbt förbi.

Jafas videokollage är i ständig utveckling.

– Jag plockar bort saker och stoppar in nya. Det är som att gå till en klubb och höra en dj spela. Visst kan de skapa men det de gör oftast är att välja saker. Det handlar mycket om att rikta människors uppmärksamhet mot något, säger han.

Kluven till gråt

Många fasansfulla scener finns invävda i Arthur Jafas videokollage. Som bilden från 1916 där leende vita Texasbor omringar de förkolnade kvarlevorna av tonårige Jesse Washington som lynchats och bränt. Och mobilvideon från 2015 där Walter Scott skjuts i ryggen av en polis. "Jag grät när jag såg det" är en kommentar som Arthur Jafa hört många gånger om sina videoverk. Det är inte nödvändigtvis den reaktion han söker.

– Det är inget fel med att gråta så klart. De flesta skulle säga att det är ett bevis på att verket är starkt, det kan jag köpa. Men jag är kluven, jag vet inte om gråt är ett tecken på ett produktivt möte med verket, säger han och påpekar att kollagen även har många roliga inslag.

Det klipp i videoverken som berör konstnären själv starkast är kanske inte det förväntade.

– Det är inte folk som skjuts eller dödas, även om det självklart är tragiskt, utan när Derek Redmond, en brittisk sprinter, drabbas av en skada under ett lopp. När han haltar mot mållinjen kommer hans pappa ner från läktaren och går sida vid sida med honom.

– Den scenen kan vara det mest fantastiska jag sett på tv någonsin. Den berörde mig oerhört starkt, mycket mer än att se människor dödas, vilket också berörde mig men inte på den nivån. Det mänskliga sinnet, den mänskliga förmågan till empati är oändlig.

Profil

Arthur Jafa

Född: 1960 i Tupelo, Mississippi. Bor sedan många år i Los Angeles.

Utmärkelser: Belönades med guldlejonet på årets Venedigbiennal. Slog igenom som konstnär med videoverket Love is the message, the message is death.

Aktuell: Utställningen En serie ytterst osannolika, men extraordinära överlämnanden visas på 26.6-8.9. på Moderna museet, Stockholm. Den amerikanska fotografen Ming Smith och norsk-nigerianska konstnären Frida Orupabo medverkar också efter att ha bjudits in av Arthur Jafa. Även material från youtube-kanalen Missylanyus finns inkluderat.

Tidigare: Har tidigare jobbat som filmfotograf och vann pris på Sundancefestivalen för Daughters of the dust (1991).

Bli kock i Axxell

Svenskfinlands kändaste kock, Micke Björklund, har trätt in som mentor och mecenat för Axxells kockutbildning i Karis, för kockutbildningens framtid och Finlands matkultur. 8.10.2019 - 11.40

Mer läsning