Armanis pälsstopp oroar inte farmarna

Hugo Boss, Tommy Hilfiger, Calvin Klein och nu senast Armani. De internationella modehusen som säger nej till päls blir allt flera. Men den finska pälsindustrin är inte oroad.

Mängden finska pälsfarmer har stadigt sjunkit, pälsfarmarna åldras och pälsförsäljningen har gått dåligt den senaste tiden.

Av de drygt 870 000 Sagarävskinnen som bjöds ut vid pälsauktionsbolaget Saga Furs marsauktion såldes knappt 60 procent. Sammanlagt auktionerades det ut skinn för 124 miljoner euro, vilket är knappt hälften jämfört med motsvarande auktion under föregående försäljningssäsong. Bolaget förklarar nedgången med den avstannade tillväxten i Kina och den ekonomiska situationen i Ryssland. Samtidigt meddelar Armani att päls från och med hösten 2016 inte kommer att ingå i modehusets kreationer, ett beslut som fattats på etiska grunder.

– Konjunkturväxlingar är typiska inom branschen så marsauktionen oroar oss inte i det långa loppet, säger Marja Tiura, verksamhetsledare för Finlands pälsdjursuppfödares förbund.

Armanis ställningstagande bekymrar henne inte heller. Hon säger att det är fler modehus och designer som har börjat använda päls än som har slutat använda päls under de senaste åren.

– 70 procent av de designer som deltog i Milanos, Paris, Londons och New Yorks modeveckor i februari använde päls. Vi tror inte att Armanis enskilda beslut är betydande för branschen.

Tiura säger att pälsprodukter används av människor i alla åldrar. Som en särskild användargrupp nämner hon personer för vilka hållbar utveckling är viktig, eftersom pälsar kan modifieras. Under de senaste åren har pälsanvändarnas åldersstruktur föryngrats.

– En av våra största konsumentgrupper är 25–45-åringar som köper ett plagg, en kappa med pälsbeslag eller en helpäls, säger Tiura.

Kundrespons inverkade på pälslinje

Trots att pälsindustrin förhåller sig optimistisk har trenden för pälsfrihet lämnat sina spår också i Finland.

Stockmann hade länge en egen avdelning för pälsar. Men sedan 2006 har det inte längre ingått helpälsar i varuhusets sortiment. Kommunikationsexpert Satu Laurila på Stockmanns avdelning för kommunikation och samhällsansvar berättar att kundresponsen var en viktig bidragande orsak till beslutet att ge upp pälsavdelningen.

– Folk önskade syntetisk päls eller plagg helt utan päls, säger hon och tillägger att dagens syntetiska pälsar är av hög kvalitet och ser äkta ut.

Eftersom det fortfarande finns kunder som vill ha äkta päls erbjuder varuhuset några plagg med pälsbeslag eller små detaljer i päls. Laurila säger ändå att andelen pälsprodukter i sortimentet högst sannolikt kommer att fortsätta minska. Armanis beslut att slopa pälsen stärker enligt henne trenden i riktning mot pälsfrihet.

– Vi strävar att fortsätta åt det här hållet. Vårt dotterbolag Lindex driver en helt pälsfri linje, säger Laurila.

Pälsfri lista pop

Armanis beslut kom som en följd av åratal av långsiktigt kampanjarbete och samarbete med Fur Free Alliance, ett internationellt nätverk som också djurskyddsförbundet Animalia deltar i. Via nätverket jobbar Animalia för att allt flera affärer ska ge upp päls. Förbundets verksamhetsledare Mai Kivelä säger att Armanis lösning har såväl direkta som indirekta effekter med tanke på djurens rättigheter.

– Helt konkret sparar det tusentals djurs liv men det speglar också det allmänna attitydklimatet som skärpts mot pälsar.

Animalia upprätthåller en lista över finska företag och klädaffärer som har förbundit sig till att inte utnyttja pälsprodukter. För tillfället finns det ett hundratal namn på listan, bland dem märken som Lindex, Seppälä, H&M och Ivana Helsinki. Senaste nykomlingen är Reima, som sällade sig till skaran i november i fjol.

– Listan över pälsfria affärer är vid sidan om listan över icke-djurtestad kosmetik vår mest populära sajt, säger Kivelä.

Fakta

Färre farmer, färre djur

Åren 1985–2013 minskade antalet farmade pälsdjur till under hälften från 8,2 miljoner till 3,6 miljoner.

Den största förändringen inträffade i slutet av 1980-talet då särskilt minkuppfödningen minskade permanent.

Sedan pälsfarmernas guldålder på 1980-talet, då antalet medlemsfarmer inom FPF som mest uppgick till över 5 500, har antalet farmer under 2010-talet sjunkit till under tusen.

År 2014 var medelåldern på medlemmarna 52 år. Endast 185 medlemmar var under 35 år gamla.

Källa: Finlands pälsdjursuppfödares förbund