Arga kunder köar förgäves utanför Aktia – "Vi ser ut att stå i en brödkö"

Ilya Spiegel är förbannad. På bilden visar han en video han filmat på kön. Bild: HBL

Klockan 13 stänger Aktia sin kassatjänst för dagen. Utanför står många arga kunder kvar och väntar på sin tur.

Utanför Aktia på Mannerheimvägen i Helsingors står tiotals människor i kö. Då kundtjänsten stänger klockan 13 är mångas ärenden fortfarande outrättade, de har köat förgäves. Ilya Spiegel har i flera dagar försökt uträtta sina bankärenden och är inte nöjd.

– Många människor var upprörda, det såg ut som att vi stod i en brödkö.

Då Spiegel kom till banken kring klockan 11 sträckte sig kön hela vägen till hörnet av byggnaden. Kön stod så gott som stilla, säger han.

Spiegel hade också ärende till en annan bank så han beslöt sig för att uträtta det ärendet först.

– Där gick allting smidigt. Jag blev insläppt direkt och var färdig några minuter senare.

Då Spiegel kom tillbaka utanför Aktia var kön fortfarande lika lång. Han säger att en anställd med jämna mellanrum kom ut och berättade att väntandet beror på coronasituationen. Den ursäkten godtar han inte.

– Vem vet hur länge coronasituationen håller sig, det här kan inte bli det nya normala.

Lång telefonkö

Spiegel har i flera dagar ringt till Aktia och försökt uträtta sitt ärende per telefon men utan framgång. Som mest har han köat i två timmar. Samtidigt kostar det att stå i telefonkö.

– Vad är det för vits att vara kund i en bank som inte kan betjäna, frågar han sig.

Aktias kommunikationschef Katja Korsinkin beklagar att en kund hamnat vänta så länge på betjäning.

– Det är tråkigt att höra. Vi försöker ordna servicen så smidigt som möjligt trots coronarestriktionernas påverkan.

Fler anställda jobbar hemifrån

Som en försiktighetsåtgärd har Aktia endast en del av personalen på plats på sina serviceställen, resten betjänar kunderna digitalt på distans.

– Orsaken är helt enkelt att vi vill skydda våra bankkunders säkerhet och hälsa, säger Korsinkin.

Av säkerhetssjäl betjänar banken en kund åt gången, vilket betyder att det lätt bildas kö utanför ingången.

– Somliga bankärenden tar längre än andra och om många har långa ärenden att uträtta så växer också kön.

Aktias kassatjänst betjänar kunder på vardagar från klockan 10-13. Korsinkin säger att banken inte kan ändra öppettider på enskilda serviceställen av säkerhetsskäl.

Mot en renare värld, ett flyttlass åt gången – ”Alla våra 150 röda bilar kör fossilfritt”

Mer läsning