Arabias samlarprodukter

Bild: Wilfred Hildonen

"Till affärsidén hör fortfarande att någon ska bli utan, för att värdet åtminstone tillfälligt ska stiga."

Det gläder en gammal Arabia-anställd att en porslinsprodukt har fått så mycket publicitet och uppenbarligen också försäljningsframgång som den nyaste muminmuggen. Jag vill inte framföra några åsikter om hur marknadsföringen har skötts i dag, men jag vill ge ett historiskt perspektiv på Arabias samlarprodukter.

Den enda tidigare stora samlarprodukten jag kan dra mig till minnes är årstallriken, som introducerades 1976 då jag var ansvarig för fabrikens marknadsföring. Idén kom från Rörstrand som vi just hade inlett ett samarbete med. Där hade man med framgång sålt en årstallrik. Den bärande idén var att den tillverkades i en begränsad (hemlig) upplaga varför man kunde förvänta sig en värdestegring. Designen utfördes av Raija Uosikkinen och som motiv valdes Kalevala. Bak på tallriken finner man en vers ur eposet. Den första upplagan hade vi en viss plan för, men då julsäsongen närmade sig beslöt vi att avsluta produktionen. Det var ju viktigt att tallriken också skulle ta slut i butikerna. Tricket lyckades och tillräckligt många blev utan tallriken för att väcka förväntningar det följande året. På den fria marknaden sköt också priset upp, vilket stärkte vår argumentering. De följande åren höjdes mängden en aning, utan att riskera att många tallrikar blev kvar på butikshyllan efter årsskiftet. Så här höll det faktiskt på i 24 år. Vid något skede måste man minska upplagan, eftersom efterfrågan var på sjunkande. Den rustika stilen som var bra på 1970-talet höll sig inte mera på 1990-talet.

På nätet hittar jag i dag tallriken modell 1976 till priset 80 euro. Det ursprungliga priset torde ha varit 60 mark, motsvarande 44 euro i dagens penningvärde. Ingen våldsam värdeökning. För de övriga årgångarna rör sig marknadspriset mellan 20 och 40 euro.

En intressant följdprodukt uppstod då det japanska bryggeriet Kirin Beer 1986 ville ha en ölmugg för sin Collectors Club. Stilen togs från årstallriken, en rustik mugg med Kalevala-bildmotiv ritat av Raija Uosikkinen. Det blev Arabias största enskilda affär till Japan, upplagan tror jag var över 10 000 stycken. Muggen hittar jag nu på nätet till ett pris av 140 dollar, det ursprungliga priset har jag glömt.

Arabias affärslinje för presenter arbetade vidare med många olika projekt, men den följande guldådern hittades 1990 då man beslöt att lägga Tove Janssons muminbilder på Kaj Francks Teemamugg. Det är i denna serie som konstnären Tove Slotte även i år har gjort en muminbild till muggen som nu diskuteras. Till affärsidén hör fortfarande att någon ska bli utan, för att värdet åtminstone tillfälligt ska stiga.

Läs också: Muminmuggen slutsåld – Moomin Characters svarar på kritik

Peter Rehnström Helsingfors

Hur du hittar det bästa lånet för dig

Den som någonsin har tecknat ett lån är förmodligen plågsamt medveten om hur svårt det kan tyckas vara att hitta rätt lån. Vad är det då som avgör om ett lån är bra eller inte? 17.9.2018 - 00.00