Är Groths Reine en allegori över Svenskfinland?

Omar Albajare i rollen som Amir och Dick Idman som Reine i Joakim Groths pjäs med samma namn förkroppsligar två poler i vårt samhälle, nykomlingen och fadersgestalten på fall. Bild: Stefan Bremer

Är pappa dement eller ovanligt klarsynt i Joakim Groths Reine? Replikernas finlandssvenska idiom är pjäsens styrka, däremot saknas en distanserad blick på materialet.

TEATER

Joakim Groth: Reine.

Manus och regi: Joakim Groth. Kostymer: Annika Saloranta. På scenen: Dick Idman, Niklas Häggblom, Marika Parkkomäki, Åsa Nybo, Max Bremer, Nina Hukkinen, Omar Albajare, Robert Enckell, Åsa Wallenius.

Premiär på Teater Mars/Universum 17.9.

Reine Hermann (Dick Idman) är en sedan länge pensionerad arkitekt. Han har varit boss för många stora byggprojekt runtom i världen och han har flera bostäder han hyr ut. Nu börjar han bli till åren kommen och hans son Rolf (Niklas Häggblom) har kommit fram till att pappa har Alzheimer. Rolf har utsetts till Reines intressebevakare.

Reine har kvar sitt gamla driv och tar delar av sin gamla verksamhet i egna händer, han tänker fortsätta sköta hyresverksamheten på eget sätt. Reines döttrar Carola (Nina Hukkinen) och i synnerhet Synnöve (Åsa Nybo) ifrågasätter sin brors självsvåldigt ställda diagnos och tillvägagångssätt. Pappa verkar vara ovanligt klartänkt och välformulerad för att ha Alzheimer.

I Joakim Groths Reine är man som publik benägen att vackla mellan syskonens tolkningar av pappas tillstånd och hans funktionsförmåga.

Är Reine en allegori över Svenskfinland?

Imponerande monologer

Reines långa monologer imponerar, utan att darra på manschetten avfyrar han träffsäkra skott mot omvärlden som vill störta honom från tronen. Det är inte bara det att han kommer ihåg sina repliker. Idman förmedlar dem med en tankens skärpa och känslans övertygelse som turvis roar, turvis gör att man baxnar.

Samtidigt ger han också plats åt de andra skådespelarna på scen när det är deras tur att försöka försvara sina positioner. Niklas Häggblom som Rolf uppvisar en kombination av styrka och senare vacklande som rollen kräver. Sitsen mellan egna intressen, systrarnas väl och pappan är inte alldeles lätt och det framgår av Häggbloms starka men samtidigt finstilta minspel. Kroppen är ganska stilla – han avvaktar katastrofen man anar att är på väg.

Styrkan i pjäsen och föreställningen Reine är hur det helsingforsiska finlandssvenska idiomet sitter i Groths repliker och skådespelarnas sätt att formulera dem. Det här är deras och publikens helt egna arena och känslospråk.

Avtäcker dubbelhet

Ett annat språk används när skådespelarna agerar och talar med Amir (Omar Albajare). Han är Carolas nya pojkvän som kommit till Finland från Irak via Turkiet. Språket som används med honom är en förhållandevis god "bad English" med en del inströdda svenska repliker. Amir tyngs av de osäkra förhållandena för honom i det nya hemlandet och hans familj hemma i Irak, Albajares kurande gestalt fångar Amirs öde. Diskussionerna mellan Carola och Rolf om hennes partnerval avtäcker en dubbelhet många i majoritetsbefolkningen kände vid flyktingvågen 2015.

Kringskurna skådespelare

I programbladet uppger Groth William Shakespeares kungadramer som en inspirationskälla till Reine. Pjäsen har skrivits för flera år sedan och satts upp nu. Uppsättningen på Teater Mars hade varit betjänt av en mer omfattande avdamning. Shakespeare kan man sätta upp när som helst och han känns alltid aktuell och fräsch. De fem–sex år som gått sedan Reineprocessen kom i gång är mer problematisk; pjäsen är inte tillräckligt ny för att vara dagsfärsk och inte tillräckligt klassisk för att vara gångbar i vilken klädedräkt den än framförs.

Att samma person är både manusförfattare och regissör är också ett dilemma för uppsättningen. Jag saknar en distanserad blick på materialet. Att skådespelarna på ett schematiskt sätt går över ett avskalat scengolv ger ett intryck av labyrint och fälla och är säkert avsiktligt, men det blir lätt en belastning för teaterupplevelsen. Det känns som att skådespelarna kringskärs i sitt uttryck.

Barbro Enckell-Grimm

Beställ Veckans kulturplock!

Ett plock från Kulturen varje fredag i din e-post.

Så kan valet av lån påverka din ekonomi

Mer läsning