Är flickvännen en ointressant och löjlig typ?

Det viktiga är att flickvänner kan vara på flera sätt, och andra saker parallellt med flickvän. En djupdykning i Flickvännen av Karolina Ramqvist är bara ett exempel på hur komplex den sociala rollen kan vara. Bild: Eetu Laine

Vi tror att vi ska hitta flickvännen i ungdomslitteraturen, men det gör vi inte. I vuxenlitteraturen träffar vi oftare fruar, älskarinnor och ensamma kvinnor, skriver Hanna Ylöstalo och Kaneli Johansson med anledning av det tredje avsnittet av sin podden Samtal med vänner som handlar om Flickvänsrollen.

Flickvänsrollen är något vi kom att tänka på tidigt då vi bollade teman för vår litteraturpodcast Samtal med vänner. Vi är båda någons flickvän men tycker beteckningen känns snäv, begränsande och stundvis till och med förminskande. Hur långt in i vuxenlivet är "flickvän" en lämplig term? Varför måste partnerskapet betecknas med kön?

Vi tror att vi ska hitta flickvännen i ungdomslitteraturen, men det gör vi inte. I ungdomslitteraturen handlar det om den första förälskelsen, de tafatta försöken och ganska ofta om att bli dumpad. Hunger games-Katniss skulle inte kunna vara både hjältinna och flickvän eftersom de två rollerna helt enkelt inte passar ihop.

Är det så att flickvänspositionen uppfattas som alltför "trygg" och statisk för att väcka intresse? I skönlitteraturen för vuxna träffar vi oftare fruar, älskarinnor och ensamma kvinnor. Lydia i Den allvarsamma leken är både fru och älskarinna och Ester Nilsson i Lena Anderssons böcker är förödmjukande desperat i sina försök att nå den bildade mannen. I det litterära spann vi känner till har vi svårt att hitta regelrätta flickvänner i huvudrollen.

I det tredje avsnittet av Samtal med vänner pratar vi om flickvänsrollen utifrån romanen Flickvännen av Karolina Ramqvist, essän Nuckan av Malin Lindroth och novellen Mr Salary av Sally Rooney. Våra egna erfarenheter av att vara eller inte vara flickvän utgör en kontext.

Det tycks oss att partnerskap är intressant också, eller kanske framför allt, utanför den renodlat romantiska sfären. Vi vill gärna vika utrymme för flickvänsgestaltningar som går oväntade vägar och problematiserar. I Maken av Gun-Britt Sundström gestaltas ett flera år långt förhållande där just aversionen mot flickvänsrollens konventioner är ett bärande tema. Den hade mycket väl kunnat ingå i vårt samtal.

Ett relativt aktuellt och välkommet inslag i flickvänslitteraturen är Nora eller Brinn Oslo brinn av Johanna Frid som går nära inpå den förblindande svartsjukan och rivaliteten med en ex-flickvän. Just kids av Patti Smith skildrar ett konstnärspar, som vi upplever nära besläktad med Tove Janssons samboförhållande i Rent spel (där ord som flickvän eller partner dock aldrig används som etikett). Huvudpersonen i Surfacing av Margaret Atwood bryter sig å sin sida med lågmäld beslutsamhet loss ur sitt förhållande för att hon kvävts av förväntningarna.

Det viktiga är att flickvänner kan vara på flera sätt, och andra saker parallellt med flickvän. En djupdykning i Flickvännen av Karolina Ramqvist är bara ett exempel på hur komplex den sociala rollen kan vara.

Hanna Ylöstalo , Kaneli Johansson

Bli kock i Axxell

Svenskfinlands kändaste kock, Micke Björklund, har trätt in som mentor och mecenat för Axxells kockutbildning i Karis, för kockutbildningens framtid och Finlands matkultur. 8.10.2019 - 11.40

Mer läsning