Anna Uddenberg koreograferar kroppen

Femininitet och kommersialism är nyckelorden i Anna Uddenbergs konstnärskap. Och impulserna kommer ofta från populärkulturen.

Skymningen sänker sig över Hanaholmens kulturcentrum men havet och himlen är mörkblå. Rakt utanför kulturcentrets kaféfönster står skulpturen Free Fall. Verket är fyra meter högt, placerat i vattnet och föreställer en kvinna som högt på en vattenstråle kastar med huvudet.

En inspirationskälla är en flyboard – det vill säga en bräda med vattenjetmunstycken.

– Flyboard är ett så tydligt exempel på hur man kan kombinera närheten till naturen med frihetskänsla och tyngdlöshet, säger Uddenberg när vi tillsammans betraktar verket.

Free Fall är en av Sveriges gåvor till det hundraåriga Finland och invigdes på tisdag kväll i närvaro av statsministrarna Stefan Löfven och Juha Sipilä.

Anna Uddenberg säger att hon tänkte på ett verk som associerar till vatten och fest när hon började skissa på sin kvinnoskulptur.

– Jag sökte känslan av firande och extas, den där känslan som uppstår vid ljudet av en smällande champagnekork.

Hur olika upplevelser kommersialiseras är ett genomgående drag i Anna Uddenbergs konst. Just den aspekten finns med också i de kvinnliga torsor som Anna Uddenberg är representerad med på den nu pågående utställningen Ars 17 på Kiasma.

En kvinnokropp halvligger över en kappsäck, en annan över en säng. Kropparna är vulgära, feminina och oemotståndliga.

– Kommersialiseringen av upplevelser blir bilder i mitt huvud, förklarar Uddenberg.

En annan inspirationskälla är performancekonsten där Uddenberg har sina rötter som konstnär.

– Ordet performance associerar ofta till någon som skriker eller som sitter naken i en genomskinlig kub.

– Mina torsor är ett försök att koppla feminina idéer till upplevelseindustrin. Hur omformulerar vi de sociala manus enligt vilka vi fungerar?

Estetik och äkthet

På fredag är Anna Uddenberg aktuell med en utställning i sin nuvarande hemstad Berlin. Utställningen är döpt till Sente per aqua (Spa) och på den visar Uddenberg fyra skulpturer som inte är figurativa.

Koreografi för kroppen kunde man kalla idén bakom skulpturerna.

– Jag utgår från hur olika utrustningar som ser väldigt funktionella ut egentligen är mest estetiska. Det här gäller också interiörer.

– Business class lounger och lobbymiljöer vill ofta se lyxiga ut och de ska gärna inge en känsla av komfort. Jag försöker undersöka hur kroppen reagerar i miljöer med oskrivna regler.

Här kommer också känslan av det genuina och äkta in.

– Femininitet blir ofta bedömt utifrån hur äkta eller oäkta det är. Jag är intresserad av våra förväntningar på det.

Profil

Anna Uddenberg

Ålder: 35 år.

Bor: I Berlin och ibland i Stockholm.

Karriär: Konstnär. Utexaminerad från Kungliga konsthögskolan i Stockholm. Har arbetat mycket med installationer, videokonst och performance och arbetar nu med skulpturer.

Aktuell: Med skulpturen Free Fall som är placerad i vattnet utanför Hanaholmen i Esbo. Samt med några verk som ingår i Ars 17 på Kiasma (utställningen pågår till 14 januari).

Förebilder: Mina vänner är mina förebilder. Det är viktigt att vara i dialog med andra.

Gillar: Bastu.

”Nu sover jag gott, äntligen!”

Angelina fick dålig sömn men rogivande växter hjälpte henne. "Min livskvalitet är mycket bättre nu" säger hon. 20.9.2018 - 13.33