HSS Medias nya vd: Läsarna ska styra medieformaten

Bild: Lehtikuva

Tätare samarbete med annonsörerna och läsarnas preferenser står i fokus när Helsingforsbon Anna-Mari Karhunen, 39, tar över som vd för HSS Media.

Anna-Mari Karhunen är ekonomie magister och har senast jobbat med marknadsföring på it-företaget Efecte. Tidigare har hon också jobbat på mediebyrån Carat och reklambyrån Publicis.

Karhunen intar vd-posten den första oktober och säger att uppdraget är ytterst intressant bland annat i och med digitaliseringen. I första hand vill hon utveckla samarbetet med annonsörerna.

– Vi måste fördjupa samarbetet och komma fram till innovativa medielösningar och -produkter som motsvarar de behov som företagskunderna har. Vi mår bra när våra kunder mår bra. Deras budskap ska nå sina målgrupper via våra kanaler på bästa möjliga sätt, säger Karhunen till FNB.

Enligt Karhunen kommer de journalistiska produkterna inte att påverkas av annonssamarbetet och hon säger att det är viktigt att behålla en hög journalistisk kvalitet.

– Vi ska hålla bitarna isär. I framtiden kan det ändå hända att dessa kombineras via olika digitala lösningar. De utesluter inte varandra.

Inga kopplingar till Österbotten

Papperstidningen ser hon som viktig.

– Det finns fortfarande en stor målgrupp för papperstidningen, den kommer inte att försvinna.

Karhunen vill kunna erbjuda integrerade läsupplevelser till människor i olika livssituationer.

– Det kan hända att du läser tidningen på morgonen, men att du på kvällen kollar på nyheter i mobilen eller på webben. Vi måste vara med i kundens dagliga liv och kunna erbjuda relevant information. Då spelar formatet inte så stor roll, det ska finnas av allt.

Karhunen har inga tidigare kopplingar till Österbotten, men söker som bäst lägenhet i Vasa.

– Det kommer att vara ett äventyr för mig att bekanta mig med människorna och verksamheterna i Vasa. Staden känns dynamisk med en stark affärsvärld och universitetsvärld.

Hon anser också att det är viktigt att hitta lokala nyhetskopplingar.

– Vår roll är att stärka den lokala andan och läsarna ska också kunna förstå vad som händer internationellt och utanför Österbotten.

HSS Media ger ut Vasabladet, Österbottens Tidning, Syd-Österbotten och Jeppis Weekly men driver också sajterna Sevendays.fi och Foodly.fi.

Beställ Veckans kulturplock!

Ett plock från Kulturen varje fredag i din e-post.

Finland behöver Östersjön – vi kan och ska ännu rädda den

Mer läsning