Passagerarna har evakuerats från Amorella – "Hade varit värre om färjan varit fullsmockad"

Gränsbvevakningsväsendets båt för de evakuerade passagerarna till Svinö på det åländska fastlandet. Bild: Niclas Nordlund/Lehtikuva

Passagerarna ombord på Viking Amorella, som gick på grund på söndagen, har evakuerats. Det meddelar sjöräddningen på söndagseftermiddagen. Ombord på fartyget fanns 281 personer. Läget är stabilt och de besättningsmedlemmar som är kvar ombord befinner sig inte i fara.

Ett evakuerat barn. Bild: Niclas Nordlund/Lehtikuva

Viking Lines fartyg Amorella gick på grund i Ålands skärgård vid ettiden på söndagen. Efter beslut av kaptenen inleddes evakueringen av passagerarna klockan 15.40, och gjordes med fyra fartyg. Vid femtiden på söndagseftermiddagen kunde Västra Finlands sjöbevakningssektion meddela att alla passagerare var evakuerade, och att man därefter började evakuera besättningen.

"Situationen i området och på fartyget är lugn", skrev sjöräddningen tidigare på Twitter.

Enligt Nya Åland tas passagerarna i land till fasta Åland. De fördes i land i grupper om 20 personer och vidare till Strandnäs skola. Polisen har delvis spärrat av området vid Svinö färjfäste i Lumparland.

– Obehöriga eller nyfikna belastar det trafikområdet som krävs för räddningsoperation och evakuering i området, skriver polisen i ett pressutskick.

Stämningen lugn

Det var fartygets kapten som fattade beslutet om att alla "extra personer" ska evakueras. Många enheter hade kallats till platsen. Redan nu är 11 enheter på plats och fler är på väg, twittrade Västra Finlands sjöbevakningssektion tidigare under söndagseftermiddagen.

– Vi får just nu information om evakueringen, säger passageraren Mikael Gustafsson när HBL ringer upp honom kl. 15.20.

Gustafsson var ombord på fartyget då det gick på grund vid 12.50-tiden, vid Östra Julgrund utanför Föglö i Ålands skärgård. Fartyget kördes på strand vid en ö för att stabilisera situationen. Fartyget sitter nu stadigt fast i havsbottnen utanför Järsö i Föglö.

Amorella har gått på grund söder om Långnäs. Räddningsväsendets personal förberedde sig under söndagseftermiddagen på att ta emot de evakuerade passagerarna. Bild: Niclas Nordlund/Lehtikuva

– Först gick larmet och då var det kanske lite panikartat en stund, säger Mikael Gustafsson som beskriver själva incidenten och stämningen efteråt som lugn.

– Jag märkte inte mycket vid grundstötningen. Det kändes mer som när man kommer in i hamn och det lite rycker till när fartygen backar in mot terminalen.

Mikael Gustafsson och de övriga passagerarna kallades upp på däck tio och fick där ta på sig flytvästar. Ombord på båten fanns 281 personer, av dem 207 passagerare och 74 besättningsmän. Enligt nyhetsbyrån TT är majoriteten av passagerarna finska eller svenska medborgare.

HBL når Mikael Gustafsson på nytt strax efter klockan 17. Då är han redan i land, på väg mot Mariehamn i en buss.

Han evakuerades tillsammans med knappt 20 passagerare via bildäck till Gränsbevakningens båt. Evakueringen gick lugnt till då passagerarna var så få.

– Jag skulle inte gärna göra om det med en fullsmockad färja, säger Mikael Gustafsson.

Gustafsson är lastbilschaufför och hans fordon blev kvar på Amorella. Innan hans arbetsresa kan fortsätta mot Sverige måste Amorella bogseras i hamn. På söndagskvällen fanns det inte uppgifter om när det kan ske.

Orsaken oklar

Viking Lines informationsdirektör Johanna Boijer-Svahnström säger att orsaken till grundstötningen måste utredas, men att fokus i första hand legat på evakueringen.

– Det kan ta tid att ta fram orsaken. Det är många parametrar som ska utredas noggrant, säger hon.

Viking Lines vd Jan Hanses säger att grundstötningen antingen beror på ett tekniskt fel eller på ett mänskligt misstag. Enligt Hanses har fartyget först gått på grund och börjat ta in vatten. Därefter har kaptenen bedömt att det var säkrast att styra fartyget upp på land.

Amorella byggdes i Split i Kroatien 1988 och är 169,4 meter lång och 27,6 meter bred. Bild: Niclas Nordlund

Den lokala sjöräddningens ledningsgrupp på Åland har larmats. Ledningsgruppen grundar en evakueringscentral och sköter koordineringen.

Passageraren Eva Vaihinen som befanner sig ombord intervjudes tidigare av Expressen, och hon beskrev förloppet så här:

– Det hördes ett ganska kraftigt skrap och så tittade jag ut genom hyttfönstret och såg att det var väldigt nära en ö, säger hon.

– Vi hörde ett väldigt skrapande och sedan fick båten slagsida, säger Vaihinen till Expressen.

Också IFK Mariehamns a-lag befann sig ombord vid grundstötningen. Laget var på väg hem från en bortamatch i Helsingfors.

– Vi kände att det stötte och rev till och det lät länge. Efter det tiltade vi lite lätt åt ena sidan och personalen kom ut och såg lite brydda ut och då förstod vi att det var någonting som hänt, säger IFK:s tränare Lukas Syberyjski till Ålandstidningen.

Färjan sitter stadigt fast i havsbottnen, enligt Västra Finlands sjöbevakningssektion. Bild: Sjöbevakningen

Gabriella ersätter Amorella

För tillfället befinner sig Amorella vid Järsö skärgård i Föglö. Amorella kommer tills vidare att ersättas med fartyget Gabriella, meddelar Viking Line. Gabriella sätts in på rutten Åbo-Stockholm från måndagen. Berörda resenärer informeras om arrangemangen.

Amorella har gått på grund två gånger tidigare. Den 14 december 2013 fick färjan elavbrott och gjorde en grundstötning, också den här gången i Föglö i Ålands skärgård. Då lyckades färjan komma loss på egen hand.

Den 1 februari 1993 inträffade också en grundstötning utanför Vaxholm. Då skadades hela babordssidan så svårt att färjan måste tas ur trafik för att repareras.

Amorella har också varit med om flera mindre incidenter. År 2013 rände hon in i kajen i Åbo, men klarade sig då oskadd. Åren 2015 och 2001 brann det i en bil på kombidäcket och i en hytt.

Fartyget byggdes i Split i Kroatien 1988 och är 169,4 meter lång och 27,6 meter bred. Djupgåendet är 6,35 meter.

Artikeln har uppdaterats.

17 maj 2013: Fartyget ränner in i kajen i Åbo, men klarar sig oskadd.

4 mars 2010: Amorella fryser fast, tillsammans med ytterligare ett 50-tal fartyg i Östersjön. Senare stöter hon ihop med ett annat fartyg efter att packis fört fartygen mot varandra.

19 maj 2005: En bilbrand bryter ut på det så kallade kombidecket.

10 oktober 2001: En man anlägger en brand utanför en hytt och rök sprider sig. Två personer skadas.

27 februari 1995: En hyttbrand bryter ut på Viking Line efter att en plastmugg med fimpar ställts på en matta. Alla passagerare på våningsplanet evakueras.

10 oktober 1994: Tas ur trafik och repareras på varv i Åbo.

1 februari 1993: Amorella går på grund utanför Vaxholm och hela babordssidan skadas. Färjan tvingas till reparationer och tas ur trafik.

Källa: HBL-arkiv

Beställ Veckans kulturplock!

Ett plock från Kulturen varje fredag i din e-post.

6 saker att tänka på när du jämför lån

Mer läsning