Altias försäljning ökade en aning – ser fram emot fler produkter i dagligvaruhandeln

Flaskor med Koskenkorva-brännvin.Bild: Lehtikuva/Emmi Korhonen

Under årets tre första månader var alkoholbolagets omsättning 73,5 miljoner euro.

Ofördelaktiga valutakurser är det färska börsbolaget Altias förklaring till att försäljningen under det första kvartalet i stort sett ser ut som under samma period i fjol.

– Den svaga svenska och norska kronan drog ner omsättningen med -1,3 miljoner euro, säger vd Pekka Tennilä i börsmeddelandet.

Den jämförbara rörelsevinsten uppgick till 1,6 miljoner.

Den nya alkohollagen gör att Altia ser ljust på framtiden. Under det första kvartalet låg tyngdpunkten på att utveckla distributionen och att lansera nya produkter, till exempel Koskenkorva ready-to-drink och Jaloviina Long Drink.

Hur du hittar det bästa lånet för dig

Den som någonsin har tecknat ett lån är förmodligen plågsamt medveten om hur svårt det kan tyckas vara att hitta rätt lån. Vad är det då som avgör om ett lån är bra eller inte? 17.9.2018 - 00.00