Alpin skidåkning, freestyle och stiglöpning i snö är årets vintertrender

Vinterentusiasterna trotsade duggregnet och vallfärdade till Mässcentrum i går då årets GoExpo Winter-mässa körde igång.

Fempersoners familjen Hiljanen-Viitanen har redan länge längtat ut i skidbacken. Första resan till Lappland är bokad till självständighetshelgen.

Hela familjen håller på med vintersport av olika slag, sonen Mikael Viitanen är ishockeydomare medan resten trivs i slalombacken. 2-åriga Leo Viitanen har hittills fått nöja sig med att stå på längdskidor.

– Årets trender? Svårt att säga, vi kom just hit. Men det verkar trendigt att springa också vintertid, med snöskor, säger mamma Anne Hiljanen.

– Stiglöpning är helt klart populärt just nu. Det ska vara ultramaraton och triathlon, ett vanligt maraton räcker inte längre.

Det säger äventyraren Pata Degerman som går runt på mässan för att bekanta sig med utbudet.

– Gänget slutar inte springa på vintern, det finns skor för att springa också i snö. Vildmarksvandring och andra äventyr är inte lika populära just nu.

Äventyraren Pata Degerman gillar kyla. För att nollställa sig åker han ändå till en söderhavsö varje vinter. Bild: Niklas Tallqvist

Han är nyligen hemkommen från ett svettigt djungeläventyr i Hong Kong.

– Det gick åt fjorton liter vatten per dygn så det ska bli skönt med lite kyligare väder. Jag trivs bättre då det är kallt.

Hur kallt är "kallt" för dig?

– Det beror på, i Antarktis senast hade vi minus 76. Där i något skede var det över minus 100 och ögonen frös. Då kändes det lite väl kyligt.

Hur ser din kommande vinter ut?

– Efter jul flyr jag till en öde ö med en machete i ena handen och frun i andra. Jag tror det blir Tahiti i år. Sedan bär det av till Nordpolen, Grönland och Spetsbergen.

Vad händer på den öde ön?

– Ingenting. Det är just det som är spännande. Du har tid och plats att se saker. Barnen är alltid rädda för vad som händer då vi kommer hem och har fattat något drastiskt beslut. En gång beslöt vi att kasta ut tv:n, och den har inte fått komma tillbaka.

Degerman bekymrar sig över att många stora vintersportmärken saknas på mässan.

– Antagligen är det inte lönsamt för dem att komma hit. Hela mässan har blivit så kommersiell, istället för att presentera nya trender.

Testa störtlopp

Mässan bjuder ändå på några testa-på-upplevelser. Vid skidortsföretaget Skistars avdelning kan man åka damernas super-G-lopp som en virtuell upplevelse.

– Det kändes jätteläskigt, säger Carmina Ringbom som tillsammans med kompisen Ronja Ropponen testar alpinåkningen.

– Jag har aldrig åkt slalom förut, men det kändes nästan som att åka på riktigt.

Alpina världsmästerskapen ordnas i Åre nästa vinter, vilket får arrangörerna att hoppas på fler finländska besökare.

– Ni finländare har så många fina fjäll på hemmaplan, men vi kan faktiskt erbjuda de största skidorterna i Norden, så välkomna dit, säger Carina Jorem Olsen.

10-åriga Niila Tervaaho gillar att göra konster i slalombacken. Han håller på med trendsporten Freestyle. Bild: Niklas Tallqvist

På årets GoExpo Winter, som tidigare hette Skiexpo, finns bland annat en isbana och en minibacke med konstsnö. I backen visar 13-åriga Alex Holmbom några freestylehopp.

– Det bästa med grenen är att man kan bli bättre hela tiden, säger han.

Holmbom skidar ofta i Talma i Sibbo. Sommartid övar han hopp i trampolinen på gården eller i inomhusaktivitetsparken Superpark.

Heta Harju, 11, och Kiia Liimo, 11, testar på att skrinna på så kallad plastis. Båda håller på med issporten Ringette och gillar att röra sig på hala underlag. Bild: Niklas Tallqvist

Bredvid backen kan man snöra på sig skridskor och testa på plastis.

– En trend som återspeglar sig också i vintersportsammanhang är att allt fler vuxna vill testa på nya saker och börjar skönskrinna, dansa balett eller simma, säger Anu Valkeinen som jobbar för idrottsklubben Ice.

– Vår äldsta deltagare var 70 år och ville lära sig trestegshopp och piruetter. För många har det varit en dröm sedan de var barn, men först i vuxen ålder blir det av.

Trenden bland skidcentren i år verkar vara att sälja säsongskort till backarna, vilket skulle ge centren en tryggare vinter.

– Det är många småcenter som börjat med det. Vi försöker också marknadsföra ett skidpaket för barn där man får hyra skidor för hela vintern istället för att köpa ett nytt varje år då barnen växer ur det gamla, säger Niko Vartanen som delar ut ämnbar vid skidcentret Hjortlandets mässavdelning.

– Det var ett bra år i fjol, men säsongen kom igång ganska sent och blev därför kort.

Niko Vartanen vill locka besökare till Hjortlandets skidcentrum i Kyrkslätt. – Vi har 4 000 ämbar att dela ut, många har redan gått åt. Bild: Niklas Tallqvist

Den snörika vintern i fjol lockade även många ut i längdspåret, men vid tidpunkten för Finlandialoppet uppstod en köldknäpp.

– Det var många som avbokade i sista stund. Även om folk bestämt sig för att delta kan vädret samma morgon avgöra, berättar Tiina Hernesniemi.

I fjol deltog ungefär 4000 skidåkare, vilket är betydligt mindre än på 80-talet då närmare 14 000 var med och tävlingen hamnade i Guinness rekordbok.

Intresset för det traditionella Finlandialoppet har minskat sedan 80-talet, men om vintrarna blir snörika framöver kan populariteten börja öka igen, tror Tiina Hernesniemi. Bild: Niklas Tallqvist

Byggnadsarv kräver vård och goda produkter

På Illby gård i Borgå värnar man om det gamla genom att ta väl hand om sina byggnader. Målningen av karaktärshuset var ett stort projekt, men något man räknar med att ha glädje av länge. 13.6.2019 - 09.39