Alonsos beslut en viktig bit i nästa säsongs förarpussel

Trots att han länge varit med i leken har Fernando Alonso fortfarande tid och ork för att underhålla fansen.Bild: AP/Zsolt Czegledi-MTI

Det stora samtalsämnet de senaste månaderna i depån har varit om Fernando Alonso kör formel 1 2019. Nu är det klart och svaret är nej. Men spanjoren lämnar bakdörren öppen för en comeback.

Efter 17 säsonger, två VM-titlar och hittills 32 segrar tackar Fernando Alonso för sig. Men han lägger inte hjälmen på hyllan. Karriären som racerförare fortsätter antagligen i USA och IndyCar-serien – eller möjligtvis Nascar. Alonso har en stående inbjudan till bland annat Daytona 500. Helt klart är att han fortsätter med Toyota och sportvagns-VM även nästa säsong.

Enligt Mark Miles, som är chef för IndyCar, håller McLaren på med ett program för serien. Men när man läser Alonsos avskedsbrev verkar det inte som om han kommer att fortsätta ett samarbete med det engelska teamet. Däremot kanske med ett amerikanskt McLaren om man skall tro Miles, eller alternativt ett samarbete med Mike Andrettis team eller Rahal Letterman Lanigan Racing.

Spanjoren har länge sagt att hans stora mål är att vinna den magiska Triple Crown. Monacos GP, som han vunnit två gånger, Le Mans, som han vann i år – segern som saknas är Indy 500, som han ledde 2017 men tvingades bryta med 21 varv kvar. Den ende som lyckats vinna alla tre tävlingarna är engelsmannen Graham Hill.

– Vi kommer att få se vad framtiden ger, skriver Fernando i sitt brev.

– Framför mig finns nya spännande utmaningar. Jag har just nu mitt livs bästa tid men jag måste bryta upp för nya äventyr.

Det finns dock en chans för att Alonso återvänder efter de nya äventyren han suktar efter,

– Jag vet att McLaren i framtiden kommer att komma tillbaka bättre och starkare och det kan kanske vara den rätta tidpunkten för att komma tillbaka till formel 1. Det skulle göra mig mycket lycklig.

– Jag tog det här beslutet för flera månader sedan. Jag vill dock tacka Chase Carey (vd för formel 1-gruppen) och Liberty Media och alla andra som under den här tiden tagit kontakt med mig och gett sitt bästa för att försöka ändra mig.

McLaren nästa för Räikkönen?

Först kom den stora överraskningen att Daniel Ricciardo går till Renault nästa år och nu är det klart att Alonso slutar. Karusellen på förarmarknaden har börjat om från början och ingen vet väl riktigt vem som kommer att ersätta spanjoren och australiensaren och ifall belgaren Stoffel Vandoorne får stanna kvar hos McLaren. De juniorer man har är just det – juniorer. Teamet kan absolut inte fortsätta med två orutinerade förare om man vill komma tillbaka till toppen. Man behöver minst en veteran. Och vad händer hos Force India, Toro Rosso och Williams?

Ryktena cirkulerade om Carlos Sainz flytt till McLaren och stallet bekräftade värvet i torsdags. Spanjoren Sainz är utlånad denna säsong av Red Bull till Renault och flytten till McLaren innebär att hans kontrakt med Red Bull bröts.

Hur är det med Kimi Räikkönen då? Även det ryktet har cirkulerat att finländaren ska ha fått ett erbjudande från McLaren. Man behöver minst en rutinerad förare och det finns inte så många på marknaden och absolut ingen med så stor erfarenhet.

Alonsos meriter talar för sig

Det står redan nu klart att Alonso går in i historieböckerna som en av de främsta förarna i formel 1. Han gjorde debut i Australien 2001 med Minardi. Inklusive Ungerns GP har han kört 305 lopp och efter sista loppet den här säsongen i Abu Dhabi kommer Fernando att ligga på andra platsen efter Rubens Barrichello i maratonlistan över de som kört flest med fler lopp än till exempel Michael Schumacher. Sammanlagt blev det 32 segrar, 97 platser på pallen, 22 pole position och 23 gånger har han kört loppets snabbaste varv.

Alonso har kört för Minardi, Renault, två gånger, Ferrari och McLaren, två gånger. 2005 och 2006 blev han världsmästare med det franska teamet. Tre gånger, 2010, 2012 och 2013, blev det andraplats efter Sebastian Vettel.

Att det inte har blivit fler än två titlar beror på en blandning av att vara i fel team vid fel tidpunkt och felaktiga beslut.

Första gången hos McLaren var hans stallkamrat en viss Lewis Hamilton, som var dåvarande chefen Ron Dennis favorit. Höjden av deras interna bråk kom i Ungern när Alonso stod i vägen för Hamilton under kvalet. Det hela slutade med att Alonso bröt sitt kontrakt i förväg och "flydde" tillbaka till Renault. Därmed spelade han bort alla chanser till att vinna ytterligare en titel.

Nästa försök blev med Ferrari men spanjoren hade maximal otur. Sebastian Vettel och Red Bull dominerade totalt. Fernando ville efter fem år med Scuderia ha en ny utmaning och gick tillbaka till McLaren. Och det var återigen ett misstag som resultaten visar.

Men trots att allt gick snett visar statistiken att efter alla säsongerna fattas det bara åtta poäng och Fernando hade kunnat vara femfaldig mästare. År 2007 kom han endast en poäng efter Räikkönen, år 2010 fyra poäng efter Vettel och 2012 tre poäng efter tysken.

Hur du hittar det bästa lånet för dig

Den som någonsin har tecknat ett lån är förmodligen plågsamt medveten om hur svårt det kan tyckas vara att hitta rätt lån. Vad är det då som avgör om ett lån är bra eller inte? 17.9.2018 - 00.00