Allt fler larm till sjöss – sjöräddare ser nytt fenomen i den allt livligare sjötrafiken

Västra Finlands sjöbevakningssektion meddelade om en hektisk midsommar. Antalet utryckningar ökade med mer än 50 procent jämfört med i fjol. Också Finska vikens sjöbevakningssektion informerade om en aktiv midsommarvecka. Bild: Mikael Piippo/SPT

Båtförsäljningen fortsätter att öka även i år, vilket till viss grad påverkar båttrafikens livlighet. Men hur mycket fenomenet påverkar sjöräddningen varierar. Till exempel har Kimitoöns Sjöräddare sett ett ökat antal utryckningar medan de har minskat i Lovisa.

Under 2020 registrerades 19 procent fler båtar än året innan, enligt Båtbranschens Centralförbund Finnboat. De allra starkaste tillväxtsiffrorna såg man bland motorbåtar under 7 meter.

En ännu större ökning väntas för 2021 säger Jarkko Pajusalo som är vd för Finnboat. Under de första fem månaderna ökade antalet registrerade båtar med hela 30 procent.

–  Det är extraordinärt att se en så stor tillväxt två år i rad. Efterfrågan är nu större än utbudet, säger Pajusalo.

Juri Jalava, biträdande stationschef vid Ålands sjöbevakningsstation, säger att utryckningar oftast koncentreras till större befolkningscentrum. Bild: Mikael Piippo/SPT

Pajusalo säger att ökningen beror på stuglivets ökade popularitet. När man köper en sommarstuga kan det också behövas en båt. Pajusalo upplever att antalet nya båtförare har ökat, men att det inte finns någon statistik som kan styrka det.

–  Man talar mycket om att nybörjare är mer olycksdrabbade, men statistiken visar att så inte är fallet. Man är ganska försiktig när man börjar med en ny hobby.

Nytt fenomen

Ökningen påverkar båttrafiken, och syns också i antalet utryckningar som sjöräddningen gör. Carl-Johan Storm, ordförande för Kimitoöns Sjöräddare som jobbar under Finlands Sjöräddningssällskap, säger att de redan i fjol märkte att utryckningarna ökade, och samma sak ser man även i år. Han framhåller ändå vädrets betydelse i hur många som rör sig till sjöss.

Om motorn inte startar ringer de oss och först efter det börjar de leta efter problemet.

Storm har också märkt ett fenomen som enligt honom är nytt. Han säger att det förut var ytterst sällan som sjöräddarna fick annulleringar på larm. I fjol fick de några, men i år har de ökat markant.

– Personer som har köpt nya båtar har en lägre tröskel för att tillkalla hjälp. Vi tror att det beror på att de inte känner sin båt tillräckligt bra. Om motorn inte startar ringer de oss och först efter det börjar de leta efter problemet, säger Storm.

När hjälpen sedan är på väg inser de till exempel att motorn inte startar för att de glömt att vrida på huvudströmbrytaren.

– Personer som har köpt nya båtar har en lägre tröskel för att tillkalla hjälp. Vi tror att det beror på att de inte känner sin båt tillräckligt bra. Om motorn inte startar ringer de oss och först efter det börjar de leta efter problemet, säger Carl-Johan Storm, ordförande för Kimitoöns Sjöräddare. Bild: Kimitoöns Sjöräddare

Storm säger att det förstås är en bra sak med en låg tröskel till att kalla på hjälp. Samtidigt kan det vara problematiskt för sjöräddarna, eftersom de redan hunnit rycka ut när uppdragen annuleras.

–  Det är nog ovanan som gör att man ringer så pass tidigt.

Prov på gott sjömanskap

Juri Jalava, biträdande stationschef vid Ålands sjöbevakningsstation, säger att det kan vara en indikation på gott sjömanskap att ringa efter hjälp när ett problem seglar upp.

– Dessutom har sjöbevakningen senast på måndagen noterat hur förvånansvärt duktiga ungdomar är på sjön. De tar ett stort ansvar för de grundläggande regler som gäller ute på sjön och håller sig nyktra, säger Jalava.

Båttrafiken har definitivt ökat även på våra vatten. I vår och sommar har båtarna varit betydligt fler än vad de brukar

Västra Finlands sjöbevakningssektion meddelade ändå om en hektisk midsommar, där antalet utryckningar ökade med mer än 50 procent jämför med i fjol. Också Finska vikens sjöbevakningssektion informerade om en aktiv midsommarvecka. Jalava säger att det har varit två bråda veckor för sjöbevakningen totalt sett.

–  Men på Åland minskade utryckningarna med hälften förra året jämfört med 2019. Det är svårt att säga var det landar i år men det ser bra ut i relation till mängden båttrafik, säger Jalava.

Ett tätortsproblem?

Jalava säger att utryckningarna ofta koncentreras till större befolkningscentrum. Till exempel säger Joakim Nygård, ordförande för Molpe Sjöräddningssällskap, att läget är lugnt i deras trakter.

–  Vi har inte sett att utryckningarna har ökat till följd av ett ökat antal båtar. Men båttrafiken har definitivt ökat även på våra vatten. I vår och sommar har båtarna varit betydligt fler än vad de brukar, säger Nygård.

Han framhåller ändå att det också beror på att det vackra vädret har hållit i sig länge, inte endast på grund av att båtarna har blivit fler.

Juri Jalava, biträdande stationschef vid Ålands sjöbevakningsstation, säger att det kan vara en indikation på gott sjömanskap att ringa efter hjälp när ett problem seglar upp. Bild: Sofie Fogde/SPT

Nygård tror däremot att utryckningarna har ökat till exempel på Vasas vattenområden. Även Henry Littman, ordförande för Lovisanejdens Sjöräddare tror att den livligare båttrafiken och dess konsekvenser syns mer i tätorter.

–  Lokalt har utryckningarna minskat. I fjol hade vi färre utryckningar än året innan och ungefär samma sak ser vi i år. Det är säkert främst tätorterna som har drabbats av en ökning, säger Littman.

Beställ Veckans kulturplock!

Ett plock från Kulturen varje fredag i din e-post.

Finland behöver Östersjön – vi kan och ska ännu rädda den

Mer läsning