Alla dessa döda djur – en filmessä om målarbröderna von Wright

Konsten begrundas. Carolus Enckell som den yngste målarbrodern Ferdinand von Wright.Bild: Millenium Film / Yle

Georg Grotenfeldts och Alexander Burovs sublima filmessä är ägnad att berika vår reception av bröderna von Wrights målningar.

Dok: Speglingar sänds i Yle Fem söndag kl. 20.00.

Det som slå mig starkast i Georg Grotenfelts filmessä om målarbröderna von Wright är våldet. Inte de stridande tjädertupparnas livliga reproduktiva aggression (signerad Ferdinand von W.), utan det milda våldet i den sköna, kärleksfullt detaljtrogna målarkonst de utövade. De måste nämligen mycket ofta måla utgående inte från levande utan döda modeller, och det snabbt innan döden släckte färglystern i fjäderskrud, näbbar och klor.

I fokus står den yngsta brodern Ferdinand (1822–1906), som levde sitt liv på Haminanlaks gård söder om Kuopio. Magnus och Wilhelm är närvarande genom sina brev till Ferdinand.

Grotenfelt har också sökt sig till miljöer och människor med anknytning till Ferdinand, Magnus och Wilhelm von Wright – Haminanlaks gård utanför Kuopio, samt Wehmais, Järvikylä och Frugård, dit målningar av bröderna von Wright sipprat som släktegendom. Han har träffat människor som förvaltar arvet av både naturintresse, jakt och konst. Han har, med en liten distanserad vridning, låtit målaren Carolus Enckell föreställa Ferdinand i tablåer som skall återkalla stämningar från dennes sista år vid staffliet, bunden till hemgården av hög ålder och skröplighet.

Fotograf är som i många andra av Grotenfelts filmer ryssen Alexander Burov, känd också för sitt samarbete med storheter som Alexander Sokurov. Burovs kamera smeker sublimt fram Tarkovskij-liknande stämningar i landskapen i Jorois, och fångar den besynnerliga förtroligheten i en scen rakt i temats hjärta med jägare, byte och fågelhund.

Ett annat sätt att fånga fåglar i flykten visar ornitologen Juhani Lokki. Han fångar dem i nät och ringmärker dem i forskningssyfte. Hans händer kring de små kropparna som han med saklig skicklighet lösgör från nylontrasslet, tången som nyper fast ringen kring det lilla sköra benet, blir i mitt minne starka bilder av makt, utsatthet och ansvar.

I höst är det dags för en stor von Wright-utställning på Ateneum, och jag hoppas Grotenfelts filmessä kan aktualiseras på något sätt i samband med den, eftersom filmen är ägnad att i högsta grad berika vår reception av målningarna.

Pia Ingström Litteraturredaktör

Hur du hittar det bästa lånet för dig

Den som någonsin har tecknat ett lån är förmodligen plågsamt medveten om hur svårt det kan tyckas vara att hitta rätt lån. Vad är det då som avgör om ett lån är bra eller inte? 17.9.2018 - 00.00