Alkos försäljning steg under coronaåret – för nylänningarna är det främst vinet som lockat

Försäljningen hos alkoholmonopolbolaget Alko ökade under 2020. Bild: Antti Aimo-Koivisto/Lehtikuva

Sammanlagt sålde Alko 92,7 miljoner liter alkohol under 2020. Det är 13 procent mer än året innan, då företaget sålde 82,1 miljoner liter.

Försäljningen av vin steg med 15 procent, starksprit 10 procent och bryggeriprodukter sex procent. Även de alkoholfria produkterna sålde bättre och visade en ökning på sju procent. Nationellt ökade kundantalet med 5,2 procent.

Försäljningen i Nyland ökade med 14,7 procent under fjolåret. Alkoholmonopolbolaget sålde 29 miljoner liter alkohol i landskapet, medan försäljningskvantiteten var 25 miljoner liter 2019. Kundbesöken ökade med sex procent i landskapet.

Det är främst viner som lockat bland nylänningarna. Den största tillväxten noterades för rosévin, som ökade i försäljning med 40,7 procent jämfört med 2019. Även röd- och vitvin sålde bättre än året innan, de ökade med 16,6 procent och 17 procent respektive.

Tatu Vanninen, distriktsansvarig för huvudstadsregionen på Alko, säger i ett pressmeddelande att försäljningsökningen i hans område var något mindre än i övriga Nyland.

"Förändringarna i försäljningen har dock varierat exceptionellt mycket inom regionen. Till exempel i butikerna i Helsingfors centrum har det på vissa ställen varit klart tystare än normala år, då kommersen i centrum har avtagit på grund av coronaviruset", säger han i pressmeddelandet.

Epidemin har satt extra fart på Alkos webbutik. Enligt Vanninen har försäljningen i webbutiken mer än fördubblats under 2020. Något som bland annat kan förklaras med att kunderna försökt undvika att röra sig ute bland folk.

Beställ Veckans kulturplock!

Ett plock från Kulturen varje fredag i din e-post.

Efterfrågan ökar men under svåra tider är det upp till bevis för private banking-tjänster

Mer läsning