Alkos försäljning ökade i januari – intresset för klimatsmarta drycker växte

Försäljningen av rosévin ökade allra mest. Ökningen var 38,5 procent i jämförelse med januari i fjol. Bild: Christa Lundström/SPT

Allt fler av Alkos kunder är intresserade av ekologiskt hållbara produkter.

Alkos försäljning ökade i januari med 8 procent i jämförelse med fjolåret.

Bland de olika produktgrupperna ökade försäljningen av rosévin procentuellt allra mest. Ökningen var 38,5 procent i jämförelse med januari i fjol.

Försäljningen av rödvin ökade procentuellt med 12,3 procent och vitvin med 4,3 procent.

Också trenden med alkoholfria drycker förstärktes. Försäljningen av alkoholfria produkter ökade med 7,4 procent i januari i jämförelse med fjolåret.

Alko uppger att kunderna har ett allt större intresse av att köpa produkter som har låga koldioxidutsläpp. Produkter märkta som Grönt val ökade med 18 procent i januari jämfört med i fjol.

"Klimatförändringen syns allt konkretare både i de områden där dryckerna produceras och i finländarnas vardag och intresset för koldioxidneutrala produkter har vuxit", säger Laura Varpasuo, chef för enheten för hållbar utveckling vid Alko, i ett pressmeddelande.

Beställ Veckans kulturplock!

Ett plock från Kulturen varje fredag i din e-post.

Jordnära studier drar fullt hus på Keuda Saaren kartano

Mer läsning